Please use this identifier to cite or link to this item:
doi:10.22028/D291-40761
Title: | „Das habe ich in der Praxis erlernt!“ : Das Erleben von allgemeinmedizinisch relevanten Kompetenzen im Medizinstudium an der Universität des Saarlandes |
Other Titles: | “This is what I have learned in practice!”. Experiencing competencies relevant to general medicine in medical studies at the Saarland University |
Author(s): | Schuster, Kerstin Junge, Helene Caspar, Melanie Volz-Willems, Sara Jäger, Johannes Dupont, Fabian |
Language: | German |
Title: | Zeitschrift für Allgemeinmedizin |
Volume: | 99 |
Issue: | 6 |
Pages: | 296-304 |
Publisher/Platform: | Springer Nature |
Year of Publication: | 2023 |
Free key words: | Medizinstudium Allgemeinmedizin Medizinische Handlungskompetenz Kompetenzorientierte Lehre NKLM Undergraduate medical education Family medicine Medical competence Competency-based teaching NKLM |
DDC notations: | 610 Medicine and health |
Publikation type: | Journal Article |
Abstract: | Hintergrund: Die geplante Reform des Medizinstudiums in Deutschland hat das
Potenzial, die akademische Rolle der Allgemeinmedizin stark zu verändern. Der neue
Nationale Kompetenzbasierte Lernzielkatalog für das Medizinstudium (NKLM 2.0)
stellt die inhaltliche Grundlage des Reformvorschlags dar und richtet die Ausbildung
an deutschen medizinischen Fakultäten auf kompetenzbasiertes Lernen aus. Welche
allgemeinmedizinisch relevanten Kompetenzen Studierende aktuell während des
Studiums konkret erleben und wann das passiert, ist jedoch weitgehend unbekannt.
Zielsetzung: Ziel dieser Studie ist es, das Kompetenzerleben in allgemeinmedizinisch
relevanten Kompetenzen sowie die Wunschausprägung nach kompetenzfördernden
Lernangeboten zu verschiedenen Zeitpunkten des Medizinstudiums an der Universität
des Saarlandes (UdS) zu beschreiben.
Material und Methoden: Bei der Studie handelt es sich um eine gleichzeitige
explorative Mixed-Methods-Studie. 129 Medizinstudierende des 1. bis 10. Semesters
der Universität des Saarlandes wurden anonym zu 29 allgemeinmedizinischen
Lernzielen aus dem NKLM 2.0 mittels Fragebogen befragt. Anschließend wurden mit 9
Studierenden halbstrukturierte Interviews geführt. Diese wurden mittels qualitativer
Inhaltsanalyse ausgewertet.
Ergebnisse und Diskussion: Das Kompetenzerleben in den allgemeinmedizinisch
relevanten Kompetenzen veränderte sich zu unterschiedlichen Studienzeitpunkten
nicht signifikant. Bei vielen der Lernziele fühlten sich die Studierenden zu jedem
Zeitpunkt des Studiums inkompetent. Die Wunschausprägung nach Lernangeboten
bleibt während des Medizinstudiums konstant. Die Studierenden sahen ihren
Lernzuwachs am stärksten während der Praktika und in den Wahlfächern. Die
allgemeinmedizinischen Lehrangebote der UdS wurden von den Teilnehmenden
als hilfreich beim Kompetenzerwerb empfunden. Die Ergebnisse unterstreichen
die Bedeutung von allgemeinmedizinischen Praktika für den Erwerb praktischer
Fähigkeiten und sind ein Plädoyer für mehr kompetenzfördernde Lernangebote in
allgemeinmedizinischen Curricula. Background: The forthcoming reform of medical education in Germany is poised to instigate significant transformations in the academic domain of general practice. Central to this reform is the adoption of the National Competence-Based Learning Objectives Catalogue for Medical Studies (NKLM 2.0), which serves as the foundational framework aligning medical training across German faculties with competence-based learning principles. Despite its promising potential, the extent to which current medical students encounter and develop competencies pertinent to family medicine (FM) remains largely unexplored. Objectives: The aim of this study is to describe the experience of competence in competences relevant to FM as well as the desire for competency-promoting learning opportunities at different points in time during medical undergraduate medical education at Saarland University (UdS). Materials and methods: The study is a simultaneous explorative mixed-methods study. 129 medical students from year one to five enrolled at UdS were anonymously surveyed on 29 FM sub-cometencies from the NKLM 2.0. Subsequently, semi-structured interviews were conducted with nine students. These were evaluated using qualitative content analysis. Results and discussion: The students experience of competence in FM relevant skills did not change significantly at different stages of their medical studies. For many of the learning objectives, the students felt incompetent at every stage of their studies. The desire for learning opportunities remained constant throughout their studies. The students perceived their learning progress most significantly during internships and elective courses. The FM learning activities at UdS were perceived as helpful for competence acquisition by the participants. The findings underline the importance of FM internships for acquiring practical skills and advocate for more competencepromoting learning opportunities in FM curricula. |
DOI of the first publication: | 10.1007/s44266-023-00105-4 |
URL of the first publication: | https://doi.org/10.1007/s44266-023-00105-4 |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-407613 hdl:20.500.11880/36633 http://dx.doi.org/10.22028/D291-40761 |
ISSN: | 1439-9229 1433-6251 |
Date of registration: | 19-Oct-2023 |
Faculty: | M - Medizinische Fakultät |
Department: | M - Zentrum für Allgemeinmedizin |
Professorship: | M - Prof. Dr. med. Johannes Jäger |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
Files for this record:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s44266-023-00105-4.pdf | 349,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License