Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-33896
Title: Excimerlaser-gestützte DALK: Ein Fallbericht aus dem Homburger Keratokonus Center (HKC)
Other Titles: Excimer laser-assisted DALK: a case report from the Homburg Keratoconus Center (HKC)
Author(s): Daas, Loay
Hamon, Loïc
Ardjomand, Navid
Safi, Tarek
Seitz, Berthold
Language: German
Title: Der Ophthalmologe
Publisher/Platform: Springer Nature
Year of Publication: 2021
Free key words: Excimerlaser-gestützte Trepanation
Tiefe anteriore lamelläre Keratoplastik
Prädescemetale Schicht
Dua’s Layer
DALK
Eximer laser-assisted trephination
Deep anterior keratoplasty lamellar keratoplasty
Pre-Descemet’s layer
Dua’s layer
DALK
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Journal Article
Abstract: Indikationen Ziel der Excimerlaser-gestützten DALK (Excimer-DALK) ist, wie bei der mechanischen DALK, die Behandlung von Keratektasien (Keratokonus und pellucide marginale Degeneration), stromalen Narben oder stromalen Hornhautdystrophien. Voraussetzung für die Operation ist die Abwesenheit von (prä)descemetalen Narben sowie ein gesundes Endothel. Operationstechnik Nach der Excimerlaser-gestützten Trepanation auf 80 % der kornealen Dicke an der Trepanationsstelle, einer intrastromalen Lufteingabe (sog. „Big-Bubble“) sowie einer lamellären Hornhautpräparation erfolgt eine lamelläre anteriore Transplantation des endothelfreien Spendergewebes. Diese Technik kombiniert die Vorteile einer DALK und einer Excimerlaser-Trepanation. Wir beschreiben die Schritte einer Excimer-DALK aus unserem Homburger Keratokonus Center (HKC). Schlussfolgerungen Die Excimer-DALK stellt bei Patienten mit gutem Endothel eine gute Behandlungsmöglichkeit dar. Bei einer intraoperativen Perforation bleibt die Möglichkeit einer sog. Konversion zur Excimer-PKP mit allen Vorteilen der Excimerlaser-Trepanation.
Indications The aim of excimer laser-assisted deep anterior lamellar keratoplasty (excimer-DALK) is, as in mechanical DALK, the treatment of keratectasia (keratoconus and pellucid marginal degeneration), stromal scars or stromal corneal dystrophy. A prerequisite for surgery is the absence of (pre‑) Descemet’s scars and an intact endothelium. Surgical technique After excimer laser-assisted trephination to 80% of the corneal thickness at the trephination site, intrastromal air injection (so-called big bubble) and lamellar corneal preparation, a lamellar anterior transplantation of the endothelium-free donor tissue is performed. The technique combines the advantages of DALK and excimer laser trephination. We describe the steps of an excimer-DALK from the Homburg Keratoconus Center (HKC). Conclusion Excimer-DALK is a viable treatment option for patients with intact endothelium. In cases of intraoperative perforation, conversion to excimer-perforating keratoplasty (PKP) with all the advantages of excimer laser trephination remains feasible.
DOI of the first publication: 10.1007/s00347-021-01342-3
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-338964
hdl:20.500.11880/31205
http://dx.doi.org/10.22028/D291-33896
ISSN: 1433-0423
0941-293X
Date of registration: 22-Apr-2021
Description of the related object: Supplementary Information
Related object: https://link.springer.com/article/10.1007/s00347-021-01342-3#Sec10
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Augenheilkunde
Professorship: M - Prof. Dr. Berthold Seitz
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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