Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-33796
Title: Zur Ökonomik des Falschparkens
Other Titles: On the Economics of Illegal Parking
Author(s): Follert, Florian
Emrich, Eike
Language: German
Title: List Forum für Wirtschafts- und Finanzpolitik
Volume: 46
Issue: 1
Pages: 55–73
Publisher/Platform: Springer Nature
Year of Publication: 2020
Free key words: Falschparken
Stadtökonomik
Ökonomik der Kriminalität
Anreize
Illegal Parking
Urban Economics
Economics of Crime
Incentives
DDC notations: 330 Economics
Publikation type: Journal Article
Abstract: Derzeit versucht eine Initiative verschiedener Organisationen, im Rahmen einer Petition für eine Erhöhung der Strafen für Falschparken zu werben. Der vorliegende Beitrag nimmt dies zum Anlass, die Hintergründe des Vorhabens ökonomisch zu analysieren. Dafür bietet sich die Theorie unerwünschter Handlungen an. Neben der gegenwärtigen Diskussion um höhere Strafen, zeigt der Beitrag anhand der ökonomischen Theorie auf, welche Parameter von staatlicher Seite genutzt werden können, um die Entscheidung eines potentiellen Falschparkers in die gewünschte Richtung zu lenken. Dies sind insbesondere die Entdeckungswahrscheinlichkeit, die Strafart, die Strafhöhe sowie die Gewissenskosten des potentiellen Falschparkers. Auf modelltheoretischer Ebene werden einerseits das Verhalten des potentiellen Falschparkers und andererseits das Verhalten der Kommune diskutiert. Der Aufsatz liefert insofern einen Beitrag zur Stadtökonomik und zeigt verkehrspolitische Implikationen auf.
Currently, an initiative of various organizations is trying to promote an increase in penalties for illegal parking as part of a petition. This article takes this as an opportunity to analyze the economic background of the project. Here the theory of crime offers itself. In addition to the current discussion about higher fines, the paper uses economic theory to show which parameters can be influenced by the state to steer the decision of a potential parking offender in the desired direction. These are, in particular, the probability of detection, the amount of the penalty, the type of penalty as well as the costs of the potential parking offender’s conscience. On a model-theoretical level, the behavior of the potential parking offender on the one hand and the behaviour of the municipality on the other hand are discussed. The paper thus contributes to urban economics and shows the implications for transport policy.
DOI of the first publication: 10.1007/s41025-020-00186-0
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-337968
hdl:20.500.11880/31123
http://dx.doi.org/10.22028/D291-33796
ISSN: 2364-3943
0937-0862
Date of registration: 12-Apr-2021
Faculty: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Department: HW - Sportwissenschaft
Professorship: HW - Univ.-Prof. Dr. Eike Emrich
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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