Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-23398
Title: Theoretisieren für die Praxis : Förderung anwendbaren bildungswissenschaftlichen Wissens in der Lehramtsausbildung anhand instruktionaler Fehler
Other Titles: Theorizing in practice : utilizing instructional errors to foster applicable scientific educational knowledge in teacher training
Author(s): Klein, David Martin
Language: German
Year of Publication: 2015
SWD key words: Lehrerbildung
Fehler
Praxis
Lerntechnik
Free key words: Lernen aus Fehlern
instruktionale Fehler
Theorieanwendung
Theorie
learning from errors
instructional errors
theory application
DDC notations: 370 Education
Publikation type: Dissertation
Abstract: Ziel des Forschungsprojekts war die Förderung von Kompetenzen in der Anwendung bildungswissenschaftlicher Theorien und Evidenz zur Analyse und Erklärung komplexer schulischer Situationen in der ersten Phase der Lehramtsausbildung. Dazu wurde eine integrierte Seminarkonzeption basierend auf dem Lernen aus Fehlern bei der Theorieanwendung entwickelt. In drei aufeinanderfolgenden Studien wurde zunächst der geeignete Ansatz zum Lernen aus Fehlern ermittelt, ein darauf basierendes Training zur Theorieanwendung entwickelt und die Einbettung in ein Seminar untersucht, bei dem die erworbenenen Kompetenzen in der Theorieanwendung mit eigenen biografischen Lernerfahrungen und Fragestellungen der Lernenden verknüpft wurden.
The aim of this research project was to foster the application of theories and evidence from educational science in the analysis and explanation of complex school situations in the first phase of German teacher training. An integrated seminar conception based on learning from errors was developed. Three consecutive studies were conducted; the first to determine the optimal approach to learning from errors, the second to develop a theory application training based on the results of study one and a third study that investigated the implementation of the training into a seminar which allowed students to connect their recently acquired theory application competences to their own biographical learning experiences and questions.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-62309
hdl:20.500.11880/23454
http://dx.doi.org/10.22028/D291-23398
Advisor: Stark, Robin
Date of oral examination: 27-Jul-2015
Date of registration: 13-Aug-2015
Faculty: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Department: HW - Bildungswissenschaften
Former Department: bis SS 2016: Fachrichtung 5.1 - Erziehungswissenschaft
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Files for this record:
File Description SizeFormat 
Dissertation_Martin_Klein_SciDoc.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in SciDok are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.