Please use this identifier to cite or link to this item:
doi:10.22028/D291-23392
Title: | Förderung anwendbaren bildungswissenschaftlichen Wissens in integrierten Lernumgebungen : empirische Studien im Rahmen der Lehrerbildung |
Other Titles: | Fostering applicable knowledge in integrated learning environments : empirical studies in teacher education |
Author(s): | Wagner, Kai |
Language: | German |
Year of Publication: | 2015 |
SWD key words: | Lehrerbildung Lernen Fehler |
Free key words: | integrierte Lernumgebungen instruktionsorientiertes Lernen problemorientiertes Lernen Kollaboration integrated learning environments instruction-oriented learning problem-oriented learning |
DDC notations: | 370 Education |
Publikation type: | Dissertation |
Abstract: | Im Rahmen dreier Studien wurde die Lernwirksamkeit integrierter Lernumgebungen hinsichtlich des Erwerbs anwendbaren Wissens in Pflichtseminaren des bildungswissenschaftlichen Lehramtsstudiums untersucht. Von zentralem Interesse waren Effekte der Balance instruktions- und problemorientierter Designprinzipien, instruktionaler Unterstützung sowie kollaborativen Lernens auf den Wissenserwerb. Instruktionale Basistheorie war das Lernen aus Fehlern. Konzeptuelles, prozedurales, strategisches und anwendbares Wissen konnten gefördert werden. Three studies were conducted to assess the learning efficacy of integrated learning environments with regard to fostering applicable knowledge in mandatory seminars in teacher education. The studies focused on the effects of balancing instruction-oriented and problem-oriented design-principles, instructional support as well as collaborative learning on knowledge acquisition. Learning from errors was used as basic instructional theory. Conceptual, procedural, strategical, and applicable knowledge could be fostered. |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291-scidok-61931 hdl:20.500.11880/23448 http://dx.doi.org/10.22028/D291-23392 |
Advisor: | Stark, Robin |
Date of oral examination: | 8-Jul-2015 |
Date of registration: | 22-Jul-2015 |
Faculty: | HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft |
Department: | HW - Bildungswissenschaften |
Former Department: | bis SS 2016: Fachrichtung 5.1 - Erziehungswissenschaft |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
Files for this record:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertation_Kai_Wagner.pdf | 21,75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in SciDok are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.