Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-23392
Title: Förderung anwendbaren bildungswissenschaftlichen Wissens in integrierten Lernumgebungen : empirische Studien im Rahmen der Lehrerbildung
Other Titles: Fostering applicable knowledge in integrated learning environments : empirical studies in teacher education
Author(s): Wagner, Kai
Language: German
Year of Publication: 2015
SWD key words: Lehrerbildung
Lernen
Fehler
Free key words: integrierte Lernumgebungen
instruktionsorientiertes Lernen
problemorientiertes Lernen
Kollaboration
integrated learning environments
instruction-oriented learning
problem-oriented learning
DDC notations: 370 Education
Publikation type: Dissertation
Abstract: Im Rahmen dreier Studien wurde die Lernwirksamkeit integrierter Lernumgebungen hinsichtlich des Erwerbs anwendbaren Wissens in Pflichtseminaren des bildungswissenschaftlichen Lehramtsstudiums untersucht. Von zentralem Interesse waren Effekte der Balance instruktions- und problemorientierter Designprinzipien, instruktionaler Unterstützung sowie kollaborativen Lernens auf den Wissenserwerb. Instruktionale Basistheorie war das Lernen aus Fehlern. Konzeptuelles, prozedurales, strategisches und anwendbares Wissen konnten gefördert werden.
Three studies were conducted to assess the learning efficacy of integrated learning environments with regard to fostering applicable knowledge in mandatory seminars in teacher education. The studies focused on the effects of balancing instruction-oriented and problem-oriented design-principles, instructional support as well as collaborative learning on knowledge acquisition. Learning from errors was used as basic instructional theory. Conceptual, procedural, strategical, and applicable knowledge could be fostered.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-61931
hdl:20.500.11880/23448
http://dx.doi.org/10.22028/D291-23392
Advisor: Stark, Robin
Date of oral examination: 8-Jul-2015
Date of registration: 22-Jul-2015
Faculty: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Department: HW - Bildungswissenschaften
Former Department: bis SS 2016: Fachrichtung 5.1 - Erziehungswissenschaft
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Files for this record:
File Description SizeFormat 
Dissertation_Kai_Wagner.pdf21,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in SciDok are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.