Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-46502
Title: Blutungs- und Thrombosekomplikationen bei COVID-19 Patienten unter ECMO
Author(s): Diener, Yannis Maximilian
Language: German
Year of Publication: 2024
Place of publication: Homburg/Saar
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Dissertation
Abstract: Die Extrakoporale Membranoxygenierung bei COVID-19 Patienten mit schwerem ARDS gilt als lebenserhaltend, bringt jedoch auch eigene Risiken mit sich. Insbesondere das Blutungs- und Thromboserisiko bei ECMO-Therapie wurden in dieser retrospektiven Studie untersucht. Daten zum Blutungs- und Thromboserisiko sind rar und heterogen. Zudem fehlt es an genauen Zielvorgaben für die Einstellung der Antikoagulation mittels aPTT. Methoden: Wir führten eine retrospektive Studie an 95 Patienten durch, die im Zeitraum vom März 2020 bis Februar 2022 auf der pneumologischen Intensivstation der Universitätskliniken des Saarlandes (UKS) mit gesicherter COVID-19 Diagnose mittels extrakorporaler Membranoxygenierung behandelt worden sind. Blutungsereignisse wurden nach WHO-Standard klassifiziert, Thromboseereignisse anhand unterschiedlicher bildgebender Verfahren. Laborparameter und SAPS-II Scores der beiden Gruppen wurden verglichen und in Zusammenhang mit der Mortalität gesetzt. Ergebnisse: 95 Patienten wurden eingeschlossen. Über die Dauer der Studie starben 53 Patienten (55,8%), während 42 (44,2%) überlebten. Mittlere Zeit an der ECMO betrug 27,2 Tage und die mittlere Aufenthaltsdauer auf der ICU 36,6 Tage Blutungs- und Thrombosekomplikationen traten häufig auf. 53 der 95 Patienten hatten mindestens eine Komplikation (55,8%). Die häufigsten Blutungsquellen waren schwere, intrakranielle Blutungen (8 Fälle), akzidentiell durch Punktionen (6 Fälle) und hämorrhagische Schocks (5Fälle). Die häufigsten Thrombosequellen waren Thromben in der Vena juguaris interna (15) und gefolgt von 9 dokumentierten Lungenembolien. Zusätzlich traten 18 Fälle von Embolien durch die ECMO-Membran auf. In den meisten Fällen (24 von 53/ 45,3%) traten Blutungs- und Thrombosekomplikationen zusammen auf. In der multivariablen Analyse fanden wir als einzigen, prädiktiven Faktor für die Entstehung von Thrombosen den prozentualen Anteil von Hämatokritwerten unter 25% (%HKT<25%). Bezüglich der Mortalität fanden wir in der multivariablen Analyse die Anzahl der Thrombozyten und der Anteil der aPTT Werte >50s als prädiktiv. Diskussion: Blutungs- und Thrombosekomplikationen bei COVID-19 Patienten, die mittels extrakorporaler Membranoxygenierung behandelt wird, sind häufig. Blutungs- und Thromboseereignisse traten in den meisten Fällen zusammen auf, was die Schwierigkeit einer patientenadaptierten, systemischen Antikoagulation hervorhebt. Höhere Anteile der aPTT-Werte >50s führten in unserer Studie zu einer gesteigerten Mortalität. Größere Studien könnten notwendig sein, um die aktuellen aPTT-Empfehlungen zu überprüfen.
Bleeding and thrombosis complications in COVID-19 patients on ECMO Introduction: The use of extracorporeal membrane oxygenation in COVID-19 patients with severe ARDS is widely recognized as a rescue therapy, carrying its own risks in addition to the benefits for the therapy of severe ARDS. In particular, the risk of bleeding and thrombosis was investigated in this retrospective study. In COVID-19, data on bleeding and thrombosis risk are scarce and heterogeneous. In addition, there is no aPTT target yet for COVID-19 patients on ECMO. Methods: We conducted a retrospective study of 95 patients treated with extracorporeal membrane oxygenation at the pneumological intensive care unit of Saarland University Hospitals (UKS) with confirmed COVID-19 diagnosis between March 2020 and February 2022. Bleeding events were classified according to WHO standards, thrombosis events according to different imaging methods. Laboratory parameters and scores of the two groups were compared and related to mortality. Results: 95 patients were analyzed. Over the duration of the study, 53 patients (55.8%) died, while 42 (44.2%) survived. Mean time on ECMO was 27.2 days (prefer median?) and mean length of stay in the ICU was 36.6 days (median?). Bleeding and thrombosis complications were common, with 53 of the 95 patients having at least one complication (55.8%). The most common sources of bleeding were severe intracranial bleeding (8 cases), accidental puncture (6 cases) and hemorrhagic shock (5 cases). The most common sources of thromboembolism were thrombi in the internal jugular vein (15) followed by 9 documented pulmonary emboli. In addition, there were 18 cases of embolism due to the ECMO membrane. In most cases (24 of 53/ 45.3%), bleeding and thrombosis complications occurred together. In multivariable analysis, we found the only predictive factor for the development of thrombosis to be the percentage of hematocrit values below 25% (%HKT<25%). Regarding mortality, we found the number of platelets and the percentage of aPTT values >50s to be predictive in the multivariable analysis. Discussion: Bleeding and thrombotic complications in COVID-19 patients treated by extracorporeal membrane oxygenation are common. Bleeding and thrombosis events occurred together in most cases, highlighting the difficulty of patient-adapted systemic anticoagulation. 10 Higher proportions of aPTT values >50s resulted in increased mortality in our study. Larger studies may be needed to validate the current aPTT recommendations.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-465026
hdl:20.500.11880/40953
http://dx.doi.org/10.22028/D291-46502
Advisor: Lepper, Philipp
Date of oral examination: 31-Oct-2025
Date of registration: 12-Jan-2026
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Innere Medizin
Professorship: M - Prof. Dr. Robert Bals
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