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doi:10.22028/D291-46601 | Title: | Reflexion von Unterricht in der Lehrkräftebildung – Ein Scoping-Review |
| Other Titles: | Reflection on teaching in teacher education—a scoping-review |
| Author(s): | Arendt, Katrin Stark, Lisa Friedrich, Anja Brünken, Roland Stark, Robin |
| Language: | German |
| Title: | Unterrichtswissenschaft |
| Volume: | 53 |
| Issue: | 4 |
| Pages: | 435-476 |
| Publisher/Platform: | Springer Nature |
| Year of Publication: | 2025 |
| Free key words: | Reflexion Lehrkräftebildung Professionalisierung Review Reflection Teacher education Professionalization Review |
| DDC notations: | 370 Education |
| Publikation type: | Journal Article |
| Abstract: | Die Verankerung von Reflexion in der Lehrkräftebildung wird
aufgrund ihrer Relevanz für die Professionalisierung von Lehrkräften immer wie der gefordert. Dennoch ist Reflexion ein stark diskutiertes Konzept, dem es auch
in der aktuellen Forschung noch immer an einem einheitlichen Begriffsverständnis
mangelt. Zusätzlich existiert eine Vielzahl verschiedener Reflexionsmodelle. Das
vorliegende Scoping-Review setzt an dieser Stelle an und untersucht die Definitio nen und Modelle für Reflexion von Unterricht in der Lehrkräftebildung, die in der
aktuellen Forschung im deutschsprachigen Raum genutzt werden. Insgesamt wurden
n= 38 Artikel mithilfe einer Datenbanksuche und Schneeballsuche identifiziert und
nach einem Titel-Abstract- und einem Volltextscreening nach festgelegten Kriterien
in das Review eingeschlossen. Die in den Artikeln identifizierten Definitionen für
Reflexion wurden anhand induktiv entwickelter Kategorien analysiert. Als wichti ge Bestandteile der Reflexionsdefinitionen wurden Umschreibungen von Reflexion,
Eigenschaften von Reflexion, Gegenstände von Reflexion, Grundlagen von Reflexion
und Ziele von Reflexion identifiziert. Die in den eingeschlossenen Artikeln gefun denen Modelle wurden nach Prozessmerkmalen sowie nach weiteren Merkmalen
kategorisiert.
Die Ergebnisse des Scoping-Reviews wurden in einer Definition und in einem
integrierten Modell für Reflexion von Unterricht in der Lehrkräftebildung zusam mengefasst, um eine gemeinsame Grundlage für weitere Forschung zu schaffen.
Für weitere Forschung ergeben sich die Forderungen nach der Prüfung der An schlussfähigkeit der entwickelten Definition sowie nach der empirischen Prüfung
des integrierten Modells. Auch werden Forschungsdesiderate für die weitere Unter-suchung des Reflexionsprozesses und für Fördermöglichkeiten von Reflexion und
Reflexionskompetenz abgeleitet. There have been repeated calls for reflection to be embedded in teacher education because of its relevance to teacher professionalization. Nonetheless, the concept of reflection remains a subject of considerable debate and still lacks in a consistent definition for current research. Furthermore, a plurality of models of reflection are referred to. This scoping-review sought to address this paucity of re search by examining the definitions and models of reflection in teacher education that have been employed in current research in German-speaking countries. A to tal of n= 38 articles were identified through database searches as well as snowball sampling and included in the review after title-abstract and full-text screening ac cording to predefined criteria. The definitions of reflection, which were identified in the articles were analyzed using categories that were inductively developed. The analysis yielded the identification of key components of the definitions of reflec tion, i.e., paraphrases of reflection, characteristics of reflection, objects of reflection, foundations of reflection and goals of reflection. The models, which were identified in the included articles, were categorized according to process characteristics and other variables. The results of the scoping review were then summarised in a definition and an integrated model of reflection on teaching in teacher education, with the aim of providing a common basis for further research. Future research should evaluate the compatibility of the developed definition and empirically examine the integrated model. Further research desiderata were derived regarding an extended investigation of the reflection process itself and possibilities of fostering reflection and reflective competence. |
| DOI of the first publication: | 10.1007/s42010-025-00221-z |
| URL of the first publication: | https://doi.org/10.1007/s42010-025-00221-z |
| Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-466014 hdl:20.500.11880/40851 http://dx.doi.org/10.22028/D291-46601 |
| ISSN: | 2520-873X 0340-4099 |
| Date of registration: | 28-Nov-2025 |
| Faculty: | HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft |
| Department: | HW - Bildungswissenschaften |
| Professorship: | HW - Prof. Dr. Roland Brünken HW - Prof. Dr. Robin Stark |
| Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
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