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doi:10.22028/D291-46027
Title: | NVT-Read – eine neue (Online-)Therapie für Patientinnen und Patienten mit hemianoper Lesestörung |
Other Titles: | NVT-READ – A New (Online) Therapy for Patients with Hemianopic Dyslexia |
Author(s): | Poschenrieder, Julian Kerkhoff, Georg |
Language: | Multiple |
Title: | Zeitschrift für Neuropsychologie |
Volume: | 35 |
Issue: | 4 |
Pages: | 189-205 |
Publisher/Platform: | Hogrefe |
Year of Publication: | 2024 |
Free key words: | Hirnschädigung Gesichtsfelddefekt Dyslexie visuelle Rehabilitation berufliche Wiedereingliederung brain damage visual field defect dyslexia treatment vision rehabilitation occupational reintegration |
DDC notations: | 150 Psychology |
Publikation type: | Journal Article |
Abstract: | Die hemianope Lesestörung (hemianope Dyslexie, HD) tritt häufig bei homonymen Gesichtsfeldausfällen auf. Wir haben
hierfür eine neue Kombinationstherapie entwickelt und ihre Wirksamkeit an 27 chronischen HD-Patient_innen in einem Baseline-Design mit
behandlungsfreien Intervallen vor und nach Therapie überprüft. Die Patient_innen erhielten drei Lesetechniken über durchschnittlich 18 The rapiesitzungen. Die Ergebnisse zeigen signifikante und stabile Verbesserungen nach der Behandlung sowohl im Textlesen (Lesetempo, Genau igkeit), als auch in funktionalen alltagsnahen Leseleistungen (Textgedächtnis, Tippfehler suchen, Telefonnummern lesen). Auch die subjektive
Symptombelastung reduzierte sich signifikant nach Therapie. 55% der Behandelten konnten an ihren Arbeitsplatz zurückkehren. Damit steht
eine neue, wirksame Lesetherapie für Patient_innen mit HD zur Verfügung, die sowohl in Kliniken oder ambulanten Praxen als auch online zu
Hause durchgeführt werden kann. Hemianopic reading disorder (hemianopic dyslexia, HD) often occurs with homonymous visual field defects. We evaluated a new reading therapy in 27 chronic HD patients using a baseline design with treatment-free intervals before and after therapy. The patients received three different types of reading techniques over an average of 18 therapy sessions. The results show significant and stable improvements after treatment in both basic (reading speed, accuracy) and functional reading performance (text memory, searching for typos, reading telephone numbers). The treatment also significantly reduced subjective symptom burden. 55% of those treated were able to return to work. This provides a new, effective reading therapy for patients with HD which can be carried out in a clinic/practice and online at home. |
DOI of the first publication: | 10.1024/1016-264X/a000400 |
URL of the first publication: | https://doi.org/10.1024/1016-264X/a000400 |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-460272 hdl:20.500.11880/40394 http://dx.doi.org/10.22028/D291-46027 |
ISSN: | 1664-2902 1016-264X |
Date of registration: | 18-Aug-2025 |
Faculty: | HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft |
Department: | HW - Psychologie |
Professorship: | HW - Prof. Dr. Georg Kerkhoff |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
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