Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-45485
Title: Überprüfung der Stabilität von Behandlungsergebnissen nach kieferorthopädischer Frühbehandlung
Author(s): Loef, Ines Caroline
Language: German
Year of Publication: 2024
Place of publication: Homburg/Saar
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Dissertation
Abstract: Abstract The aim of this study is to assess new or recurring orthodontic treatment need after successfully completed early orthodontic treatment. Furthermore, it will be investigated, if the results of early orthodontic treatment can be considered as an effective prevention. It also needs to be clarified, if the three indices, the Orthodontic Indication Group (KIG), the Index of Orthodontic Treatment Need (IOTN) and the Peer Assessment Rating (PAR), can be used to assess early orthodontic treatment. For this purpose, 70 patients were evaluated at three specific points in time, before early orthodontic treatment (t0), after successful early treatment (t1) and as part of a recall (t2). The three indices were applied and statistically evaluated at all times. The result of the KIG showed that frontal crossbite is the most common indication for early orthodontic treatment with 44,3%, followed by lateral crossbite with 41,4%. In the second treatment phase eruption disorders represented as the largest group with 20%, followed by reduced overjets with 17,1%. At the end of early treatment, 87,1% of the patients had no orthodontic treatment need according to the KIG guidelines. For 22% of the patients no treatment need was confirmed in the late mixed dentition. There seems to be a relation between transverse deficit at the beginning of the examination t0 and tooth retention at the follow up examination t2. A connection could also be established between reduced overjet at t0 and lack of space at t2. Analogous to the KIG, the frontal or lateral crossbite was most common with 52,9% when applying the IOTN. After early treatment 51,5% of the patients had no treatment need according to the IOTN guidelines. This was confirmed in ten patients at t2. The most common anomaly at t2 was retention with 21,4%, followed by crossbites with 15,1% and contact point displacements >2 ≤ 4mm with 12,9%. Again, a connection between an initial crossbite and a subsequent retention can be seen. The mean starting PAR value was 13.36 points. 53 patients showed an improvement in the PAR score from t0 to t1, the PAR score of 41 patients was lower at time t2 than at the beginning. In particular, the improvement in the transverse and sagittal occlusion between t0 and t1 was confirmed at time t2. Only the displacement scores in both the maxilla and the mandible got worse. The results of the study reveal the preventive nature of early orthodontic treatment, which is in line with the recommendations of the German Association for Orthodontics. However, the assessment is limited by the limited applicability of the indices in the early mixed dentition.
Deutsche Zusammenfassung Ziel dieser Arbeit ist die Beurteilung eines neuen oder wiederkehrenden kieferorthopädischen Behandlungsbedarfs nach erfolgreich abgeschlossener Frühbehandlung. Weiterhin soll untersucht werden, ob das Behandlungsergebnis einer Frühbehandlung als erfolgreiche Prävention gelten kann. Auch gilt es zu klären, ob die drei international anerkannten Indizes Kieferorthopädische Indikationsgruppen (KIG), Index of Orthodontic Treatment Need (IOTN) und Peer Assessment Rating (PAR) zur Beurteilung der kieferorthopädischen Frühbehandlung angewendet werden können. Hierfür wurden 70 Patienten zu drei Behandlungszeitpunkten, vor kieferorthopädischer Frühbehandlung, nach erfolgreicher Frühbehandlung und im Rahmen eines Recalls ausgewertet. Es wurden zu allen Zeitpunkten die drei Indizes erhoben und statistisch ausgewertet. Bei den Ergebnissen zum KIG zeigte sich mit 44,3% der frontale Kreuzbiss, gefolgt vom lateralen Kreuzbiss mit 41,4% als häufigste Indikation für die Frühbehandlung. Bei der Hauptbehandlung stellte die Indikation Durchbruchstörungen die größte Gruppe mit 20% dar, gefolgt von einer verkleinerten sagittalen Frontzahnstufe mit 17,1%. Bei Abschluss der Frühbehandlung konnte bei 87,1% der Patienten kein Behandlungsbedarf nach KIG Richtlinien festgestellt werden. Bei 22% der Patienten konnte dies auch im späten Wechselgebiss bestätigt werden. Bei Betrachtung der KIG-Einstufungen zwischen den drei Zeitpunkten konnte ein Zusammenhang zwischen einem transversalen Defizit zu Beginn der Untersuchung und einer Retention bei der Nachuntersuchung t2 festgestellt werden. Es konnte auch ein Zusammenhang zwischen einer verkleinerten sagittalen Frontzahnstufe zu t0 und einem Platzdefizit zu t2 festgestellt werden. Analog zum KIG stellte sich beim IOTN zu Beginn der Frühbehandlung der frontale bzw. laterale Kreuzbiss mit 52,9% am häufigsten dar. Bei t1 konnte bei 51,5% der Patienten kein Behandlungsbedarf festgestellt werden. Dies konnte bei zehn Patienten zum Zeitpunkt t2 bestätigt werden. Die häufigste Anomalie zum Zeitpunkt t2 war mit 21,4% eine Retention, gefolgt von einem Kreuzbiss mit 15,7% und einer Kontaktpunktverschiebung >2mm, jedoch ≤4mm mit 12,9%. Auch hier zeigte sich der Zusammenhang zwischen einem anfänglichen Kreuzbiss und einer späteren Retention. Der durchschnittliche Ausgangs-PAR-Wert lag bei 13,36 Punkten. 53 Patienten zeigten eine Verbesserung der PAR-Summe bei t1, bei 41 Patienten wurde auch zum Zeitpunkt t2 eine geringere PAR-Summe ermittelt als zu Beginn. Vor allem die Verbesserung der Okklusion transversal und sagittal zwischen t0 und t1 konnte zum Zeitpunkt t2 bestätigt werden. Lediglich eine Verschlechterung für die Kontaktpunktabweichung war sowohl im Oberkiefer als auch im Unterkiefer erkennbar. Die Ergebnisse der Studie lassen den präventiven Charakter der kieferorthopädischen Frühbehandlung erkennen, was sich mit den Empfehlungen der Deutschen Fachgesellschaft für Kieferorthopädie e.V. deckt. Allerdings wird die Beurteilung durch die nur bedingte Anwendbarkeit der Indizes im frühen Wechselgebiss limitiert.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-454851
hdl:20.500.11880/40183
http://dx.doi.org/10.22028/D291-45485
Advisor: Lisson, Jörg Alexander
Date of oral examination: 14-May-2025
Date of registration: 27-Jun-2025
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde
Professorship: M - Prof. Dr. Jörg Lisson
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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