Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-43275
Volltext verfügbar? / Dokumentlieferung
Title: Immersives und mehrperspektivisches 360°-Videotraining für den Breitensport
Author(s): Rosendahl, Philipp
Klein, Markus
Wagner, Ingo
Language: German
Title: Journal of martial arts research
Volume: 7
Issue: 50
Publisher/Platform: Universität Bayreuth
Year of Publication: 2024
Free key words: 360°-Video
Immersion
Videotraining
Poomsae
Kata
DDC notations: 370 Education
796 Sports
Publikation type: Journal Article
Abstract: Während der Corona-Pandemie rückten insbesondere digitale Trainingsmöglichkeiten in den sportpädagogischen Diskurs. Sportlehrkräfte und Trainer*innen waren gefordert, kreative Vermittlungswege zu finden und Trainingsprozesse für ein Mindestmaß neu (und digital) zu gestalten. Obwohl bereits Chancen digitaler Medien bekannt sind und auch Einzug in den (kampf-)sportwissenschaftlichen Fokus erhalten, zeigt jedoch die Realität eine erhebliche Diskrepanz zwischen den Möglichkeiten digitaler Werkzeuge und der tatsächlichen Umsetzung im Sportunterricht und Training. Zum einen bestätigen Studien mangelnde technologische Kompetenz von Sportlehrkräften und Trainer*innen im Umgang mit digitalen Medien, zum anderen fehlt es an methodisch-didaktischen Konzepten, die sich insbesondere außerhalb universitärer Forschung und des Leistungssports für den Breitensport umsetzen lassen. Entsprechend eines ressourcenschonenden Gestaltungs- und Umsetzungsprozesses eignet sich die 360°-Videotechnologie als visuelle Trainingsunterstützung und -begleitung, um zum einen kampfsportspezifische Bewegungen zu visualisieren, zum anderen um niederschwellige immersive Trainingsmöglichkeiten zu realisieren
During the coronavirus pandemic, digital training options in particular became the focus of sports education discourse. Sports teachers and coaches were challenged to find creative forms of teaching and to redesign (and digitize) training processes as much as possible. Although the possibilities of digital media are already known and have also become the focus of (combat) sports science, reality shows a considerable discrepancy between the possibilities of digital tools and their actual implementation in physical education and training. On the one hand, studies confirm a lack of technological competence among physical education teachers and sports coaches in the use of digital media, while on the other hand there is a lack of methodological and didactic concepts that can be implemented for sport contexts, especially outside of university research and competitive sports. In terms of a resource-saving design and implementation process, 360° video technology is suitable as visual training support and accompaniment in order to visualize martial arts-specific movements on the one hand and to implement low-threshold immersive training opportunities on the other.
DOI of the first publication: 10.25847/jomar.special2024.50
URL of the first publication: https://jomar.dshs-koeln.de/immersives-und-mehrperspektivisches-360-videotraining-fuer-den-breitensport/
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-432752
hdl:20.500.11880/38820
http://dx.doi.org/10.22028/D291-43275
ISSN: 2567-8221
Date of registration: 28-Oct-2024
Notes: Herausgegeben durch die dvs-Kommission Kampfkunst und Kampfsport
Faculty: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Department: HW - Sportwissenschaft
Professorship: HW - Keiner Professur zugeordnet
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Files for this record:
There are no files associated with this item.


Items in SciDok are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.