Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-42786
Title: Behandlung der chronischen Syndesmosenruptur— Was sagt die Evidenz?
Other Titles: Treatment of chronic syndesmotic rupture – What is the current evidence?
Author(s): Winter, Philipp
Klos, Kajetan
Roth, Klaus-Edgar
Landgraeber, Stefan
Wagener, Joe
Language: English
Title: Fuß & Sprunggelenk
Volume: 22
Issue: 2
Pages: 112-125
Publisher/Platform: Elsevier
Year of Publication: 2024
Free key words: Chronische Syndesmosenverletzung
Syndesmosen Stabilisierung
Suture-button
Stellschraube
Rekonstruktion Syndesmose
Syndesmotic injury
Tibiofibular syndesmosis lesions
Latent syndesmosis instability
Suture-button
Syndesmotic screw repair
Ligamentoplasty for chronic instability
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Journal Article
Abstract: Akute Verletzungen im oberen Sprunggelenk ko¨nnen langfristig in bis zu 30% der Fa¨lle zu chronischen Instabilita¨ten fu¨hren. Ein anatomisch widerhergestelltes distales Tibiofibulargelenk stellt einen wesentlichen Faktor fu¨r das klinische Outcome von Patienten dar. Auffa¨lligkeiten in der klinischen Untersuchung bei Verdacht auf eine chronische Syndesmosenverletzung sollten zur weiteren Diagnostik fu¨hren. Stabile La¨sion sollte mittels konservativer Maßnahmen therapiert werden. Zur operativen Versorgung der instabilen chronischen Syndesmosenverletzung ist eine große Vielfalt an Therapiemethoden in der Literatur beschrieben. Die publizierten Operationsmethoden reichen vom arthroskopischen De´bridement bis hin zu komplexen operativen Versorgungen mittels Syndesmosenrekonstruktion oder auch der tibiofibula¨rer Fusion. Die Evidenz der verschiedenen Therapiemethoden ist gering und beruht maßgeblich auf Expertenempfehlungen. Zum aktuellen Zeitpunkt kann kein Therapieregime uneingeschra¨nkt bevorzugt empfohlen werden (2023).
Acute injuries to the ankle joint can lead to chronic instability in up to 30% of cases in the long term. An anatomically restored distal tibiofibular joint is a significant factor in the clinical outcome of patients. Abnormalities in the clinical examination when a chronic syndesmosis injury is suspected should lead to further diagnostics. Stable lesions should be treated with conservative measures. A wide variety of treatment methods have been described in the literature for the surgical treatment of unstable chronic syndesmosis injuries. The published surgical methods range from arthroscopic debridement to complex surgical treatment using syndesmosis reconstruction or tibiofibular fusion. The evidence for the various treatment methods is limited and is largely based on expert recommendations. At the present time, no treatment regimen can be recommended without reservation (2023).
DOI of the first publication: 10.1016/j.fuspru.2024.05.005
URL of the first publication: https://doi.org/10.1016/j.fuspru.2024.05.005
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-427864
hdl:20.500.11880/38372
http://dx.doi.org/10.22028/D291-42786
ISSN: 1619-9987
Date of registration: 6-Sep-2024
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Orthopädie
Professorship: M - Prof. Dr. Stefan Landgraeber
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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