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doi:10.22028/D291-42379
Title: | Einfluss des Verhältnisses von Transplantatgröße zu Hornhautgröße auf Immunreaktion, Re-BubblingRate und postoperativen Endothelzellverlust bei 457 Augen nach DescemetMembrane-EndothelialKeratoplastik (DMEK) |
Other Titles: | Impact of the ratio between graft and host corneal size on immune rejection, re-bubbling rate and postoperative endothelial cell loss in 457 eyes after Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK) |
Author(s): | Reinert, Ursula Seitz, Berthold Munteanu, Cristian Daas, Loay |
Language: | German |
Title: | Die Ophthalmologie |
Volume: | 121 |
Issue: | 7 |
Pages: | 565-570 |
Publisher/Platform: | Springer Nature |
Year of Publication: | 2024 |
Free key words: | Abstoßung Transplantation Dehiszenz Transplantat Kornea Outcome Rejection Transplantation Dehiscence Graft Cornea Outcome |
DDC notations: | 610 Medicine and health |
Publikation type: | Journal Article |
Abstract: | Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, den Einfluss des Verhältnisses von
Transplantatgröße zu Hornhautgröße auf postoperative Komplikationen (endotheliale
Immunreaktion [IR], Re-Bubbling-Rate und Endothelzellverlust [ECL]) nach DescemetMembrane-Endothelial-Keratoplastik (DMEK) zu untersuchen.
Patienten und Methoden: Retrospektiv eingeschlossen wurden 457 Patientenaugen
mit den Diagnosen Fuchs-Endotheldystrophie (n= 431), pseudophake bullöse
Keratopathie (n= 9) und andere Diagnosen (n= 17), welche zwischen 2016 und 2019
in der Klinik für Augenheilkunde am Universitätsklinikum des Saarlandes (UKS) in
Homburg/Saar mittels DMEK (n= 270) bzw. Triple-DMEK (n= 187) operiert wurden.
Der Nachbeobachtungszeitraum erstreckte sich bis Ende 2020. Die untersuchten
Zielgrößen waren: Auftreten einer endothelialen IR, eines Re-Bubblings und die Größe
des postoperativen ECL (6 Wochen, 6 Monate, 1 Jahr) in Abhängigkeit des Verhältnisses
von Transplantat- zu Hornhautgröße (VTH).
Ergebnisse: Das VTH in dieser Studie schwankte von 0,35 bis 0,62 (0,46 ± 0,04).
Es traten 33 (7,2 %) postoperative IR auf (DMEK n= 25; Triple-DMEK n= 8). Das
durchschnittliche VTH war ohne IR (0,46 ± 0,04) signifikant (p= 0,038) kleiner als in der
Gruppe mit IR (0,47 ± 0,05). Ein Re-Bubbling war bei 159 von 457 Patientenaugen nötig
(34,8 %). Das VTH der Augen mit Re-Bubbling (0,47 ± 0,04) war signifikant (p= 0,014)
größer als das VTH der Augen ohne Re-Bubbling (0,45 ± 0,04). Die durchschnittliche
präoperative Endothelzellzahl (ECD) betrug 2603 ± 251 Zellen/mm2 (Min: 2161,
Max: 3500 Zellen/mm2). Ein größerer VTH hatte keinen positiven Einfluss auf den
Endothelzellverlust (r = 0,001; p= 0,974).
Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse deuten an, dass ein größerer Transplantatdurchmesser im Vergleich zu Hornhautgröße mit einer erhöhten Rate von IR und ReBubblings nach DMEK einhergeht. Dagegen hatte das VTH keinen Einfluss auf den
Endothelzellverlust nach DMEK. Aus diesem Grund sollte der Transplantatdurchmesser
für DMEK gerade bei der Fuchs-Dystrophie nicht unnötig groß gewählt werden. Background: The aim of this study was to assess the impact of the ratio between the graft and host corneal size (RGH) on postoperative complications, such as immune reactions, re-bubbling rate and endothelial cell loss (ECL) after Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK). Patients and methods: Retrospectively, 457 patient eyes were included which had undergone surgery between 2016 and 2019 in the Department of Ophthalmology, Saarland University Medical Center in Homburg/Saar using DMEK or triple DMEK, diagnosed as Fuchs’ endothelial dystrophy (n= 431), pseudophakic bullous keratopathy (n= 9) and others (n= 17). The follow-up period extended until the end of 2020. Main outcome measures included immune reaction (IR), re-bubbling rate and the postoperative endothelial cell loss (ECL) at 6 weeks, 6 months and 12 months and whether these measures depended on the RGH. Results: The RGH in this study ranged from 0.35 to 0.62 (0.46 ± 0.04). There were 33 (7.2%) postoperative IRs (DMEK n= 25; triple DMEK n= 8). The average RGH without IR (0.46 ± 0.04) was significantly (p= 0.038) smaller than in the group with IR (0.47 ± 0.05). Re-bubbling was necessary in 159 of 457 (34.8%) patient eyes. The RGH in patient eyes with re-bubbling (0.47 ± 0.04) was significantly (p= 0.014) higher than that in eyes without re-bubbling (0.45 ± 0.04). The mean preoperative endothelial cell count (ECD) was 2603 ± 251 cells/mm2 (min: 2161, max: 3500 cells/mm2 ). It was shown that a larger RGH had no positive influence on endothelial cell loss (r = 0.001; p= 0.974). Conclusion: Our results suggest that a larger graft diameter compared to host corneal size is associated with an increased rate of immune reactions and a higher re-bubbling rate after DMEK. Otherwise, a larger RGH had no positive influence on endothelial cell loss after DMEK. Accordingly, the graft size for DMEK should not be unnecessarily large, especially in eyes with Fuchs’ endothelial dystrophy. |
DOI of the first publication: | 10.1007/s00347-024-02030-8 |
URL of the first publication: | https://link.springer.com/article/10.1007/s00347-024-02030-8 |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-423797 hdl:20.500.11880/38037 http://dx.doi.org/10.22028/D291-42379 |
ISSN: | 2731-7218 2731-720X |
Date of registration: | 12-Jul-2024 |
Faculty: | M - Medizinische Fakultät |
Department: | M - Augenheilkunde |
Professorship: | M - Prof. Dr. Berthold Seitz |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
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