Please use this identifier to cite or link to this item:
doi:10.22028/D291-41288
Title: | Einführung des Fachs „Berufsfelderkundung“ für Studierende der Zahnmedizin an der Universität des Saarlandes |
Other Titles: | Introduction of “professional field exploration” for Saarland University dentistry students |
Author(s): | Rupf, Stefan Gund, Madline Strähle, Ulf Naim, Jusef Hannig, Matthias |
Language: | German |
Title: | Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz |
Volume: | 66 |
Issue: | 12 |
Pages: | 1328-1335 |
Publisher/Platform: | Springer Nature |
Year of Publication: | 2023 |
Free key words: | ZApprO vorklinisches Studium Kompetenzen Curriculumsentwicklung Evaluation ZApprO Preclinical studies Skills Curriculum development Evaluation |
DDC notations: | 610 Medicine and health |
Publikation type: | Journal Article |
Abstract: | Seit dem Wintersemester 2021/2022 gilt die
neue zahnärztliche Approbationsordnung
(ZApprO). Darin wurde festgelegt, dass ein
„Praktikum der Berufsfelderkundung“ als
Lehrveranstaltung im Zahnmedizinstudium
durchgeführt wird. In der Universität des
Saarlandes besteht die Lehrveranstaltung
aus 5 Teilen: (I) Einführung, (II) Praktikum,
(III) Reflexionsbericht, (IV) Symposium,
(V) Evaluation. Das Praktikum soll den
Studierenden eine frühe Berührung mit
der klinischen Realität ermöglichen und
ihnen mehr Selbstvertrauen im Umgang mit
Patienten geben, sie motivieren und ihnen
die professionelle Rolle im Gesundheitsberuf
vermitteln. Zusätzlich soll durch den
Reflexionsbericht und das Symposium
die Entwicklung wissenschaftlicher Kompetenzen initiiert werden. Die Evaluation
dient zusammen mit der Bewertung der
Reflexionsberichte der Überprüfung des
Erfolgs der Einführung des Faches. Ziel dieses
Beitrags ist es, die neue Lehrveranstaltung
zu beschreiben und die Ergebnisse der
Auswertung der beiden Veranstaltungen in
den Jahren 2021 und 2022 darzustellen. The new dental licensing regulations (ZApprO) have been in effect since the 2021/2022 winter semester and stipulate that a “professional field exploration course” be offered in the dentistry degree program. At Saarland University, the course consists of five parts: (I) introduction, (II) practicum, (III) reflection report, (IV) symposium, and (V) evaluation. The practicum is designed to provide students with earlier exposure to clinical reality, give them more confidence in dealing with patients, motivate them, and teach them about the professional role in the healthcare profession. In addition, the reflection report and symposium will initiate the development of scientific competencies. The evaluation, together with the evaluation of the reflection reports, serves to verify the success of the introduction of the course. The purpose of this paper is to describe the new course and to present the results of the result of the evaluation of the two courses in 2021 and 2022. |
DOI of the first publication: | 10.1007/s00103-023-03790-5 |
URL of the first publication: | https://link.springer.com/article/10.1007/s00103-023-03790-5 |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-412886 hdl:20.500.11880/37032 http://dx.doi.org/10.22028/D291-41288 |
ISSN: | 1437-1588 1436-9990 |
Date of registration: | 11-Dec-2023 |
Faculty: | M - Medizinische Fakultät |
Department: | M - Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde |
Professorship: | M - Prof. Dr. Matthias Hannig M - Prof. Dr. med. dent. Stefan Rupf |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
Files for this record:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s00103-023-03790-5.pdf | 318,34 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License