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doi:10.22028/D291-41283
Title: | Komplizierter Verlauf einer medianen Halszyste : Kleiner König Drosselbart? |
Other Titles: | Complicated Course of a Thyroglossal Duct Cyst. Little King Thrushbeard? |
Author(s): | Flockerzi, Veronika Rink, Katharina Stahl, Phillip Rolf Schöndorf, Dominik Zemlin, Michael Schick, Bernhard |
Language: | German |
Title: | Pädiatrie & Pädologie |
Volume: | 58 |
Issue: | 5 |
Pages: | 236-239 |
Publisher/Platform: | Springer Nature |
Year of Publication: | 2023 |
Free key words: | Sonographie Mediane Halsfistel Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde Ductus thyreoglossus Angeborene Fehlbildung Ultrasound Thyroglossal duct fistula Otorhinolaryngology Thyroglossal duct Congenital malformation |
DDC notations: | 610 Medicine and health |
Publikation type: | Journal Article |
Abstract: | Mediane Halszysten sind die zweithäufigste Ursache kindlicher Halsschwellungen.
Es handelt sich um angeborene Relikte des Ductus thyreoglossus. Zügig nach der
Diagnosestellung, die auf klinischer Untersuchung und sonographischer Beurteilung
fußt, sollte die operative Resektion geplant werden, um komplizierte Verläufe
beispielsweise durch Superinfektionen zu vermeiden. Mediane Halsfisteln entstehen
sekundär aus medianen Halszysten, entweder durch Spontanperforation bei
Entzündungen oder iatrogen. Von infektionsbedingten Spontanperforationen, die
nur in etwa 11 % aller Fälle beobachtet werden, sind hauptsächlich Patienten in den
ersten drei Lebensjahren betroffen. Im Fall einer akuten Superinfektion wird eine
antibiotische Behandlung und nach Abklingen der Infektion die zeitnahe operative
Resektion empfohlen. Thyroglossal duct cysts are the second most common cause of infantile neck swelling. They are congenital relicts of the thyroglossal duct. Diagnosis is based on clinical examination and sonographic evaluation. Surgical resection should be planned promptly after diagnosis to avoid complicated courses, for example, due to infection. Thyroglossal duct fistulae arise secondarily either by spontaneous perforation during inflammation or iatrogenically. Infection-related perforations, which are observed in only about 11% of all cases, mainly affect patients in the first three years of life. In case of acute infection, antibiotic treatment is recommended, followed by prompt surgical resection after the infection has resolved. |
DOI of the first publication: | 10.1007/s00608-023-01144-7 |
URL of the first publication: | https://link.springer.com/article/10.1007/s00608-023-01144-7 |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-412833 hdl:20.500.11880/37026 http://dx.doi.org/10.22028/D291-41283 |
ISSN: | 1613-7558 0030-9338 |
Date of registration: | 11-Dec-2023 |
Faculty: | M - Medizinische Fakultät |
Department: | M - Hals-Nasen-Ohrenheilkunde M - Pädiatrie |
Professorship: | M - Prof. Dr. Bernhard Schick M - Prof. Dr. Michael Zemlin |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
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