Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-40840
Title: Beyond Flatland : exploring graphs in many dimensions
Author(s): Coupette, Corinna Renate
Language: English
Year of Publication: 2023
Free key words: graph mining
graph learning
network analysis
DDC notations: 004 Computer science, internet
Publikation type: Dissertation
Abstract: Societies, technologies, economies, ecosystems, organisms, . . . Our world is composed of complex networks—systems with many elements that interact in nontrivial ways. Graphs are natural models of these systems, and scientists have made tremendous progress in developing tools for their analysis. However, research has long focused on relatively simple graph representations and problem specifications, often discarding valuable real-world information in the process. In recent years, the limitations of this approach have become increasingly apparent, but we are just starting to comprehend how more intricate data representations and problem formulations might benefit our understanding of relational phenomena. Against this background, our thesis sets out to explore graphs in five dimensions: descriptivity, multiplicity, complexity, expressivity, and responsibility. Leveraging tools from graph theory, information theory, probability theory, geometry, and topology, we develop methods to (1) descriptively compare individual graphs, (2) characterize similarities and differences between groups of multiple graphs, (3) critically assess the complexity of relational data representations and their associated scientific culture, (4) extract expressive features from and for hypergraphs, and (5) responsibly mitigate the risks induced by graph-structured content recommendations. Thus, our thesis is naturally situated at the intersection of graph mining, graph learning, and network analysis.
Gesellschaften, Technologien, Volkswirtschaften, Ökosysteme, Organismen, . . . Unsere Welt besteht aus komplexen Netzwerken—Systemen mit vielen Elementen, die auf nichttriviale Weise interagieren. Graphen sind natürliche Modelle dieser Systeme, und die Wissenschaft hat bei der Entwicklung von Methoden zu ihrer Analyse große Fortschritte gemacht. Allerdings hat sich die Forschung lange auf relativ einfache Graphrepräsentationen und Problemspezifikationen beschränkt, oft unter Vernachlässigung wertvoller Informationen aus der realen Welt. In den vergangenen Jahren sind die Grenzen dieser Herangehensweise zunehmend deutlich geworden, aber wir beginnen gerade erst zu erfassen, wie unser Verständnis relationaler Phänomene von intrikateren Datenrepräsentationen und Problemstellungen profitieren kann. Vor diesem Hintergrund erkundet unsere Dissertation Graphen in fünf Dimensionen: Deskriptivität, Multiplizität, Komplexität, Expressivität, und Verantwortung. Mithilfe von Graphentheorie, Informationstheorie, Wahrscheinlichkeitstheorie, Geometrie und Topologie entwickeln wir Methoden, welche (1) einzelne Graphen deskriptiv vergleichen, (2) Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen Gruppen multipler Graphen charakterisieren, (3) die Komplexität relationaler Datenrepräsentationen und der mit ihnen verbundenen Wissenschaftskultur kritisch beleuchten, (4) expressive Merkmale von und für Hypergraphen extrahieren, und (5) verantwortungsvoll den Risiken begegnen, welche die Graphstruktur von Inhaltsempfehlungen mit sich bringt. Damit liegt unsere Dissertation naturgemäß an der Schnittstelle zwischen Graph Mining, Graph Learning und Netzwerkanalyse.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-408409
hdl:20.500.11880/36729
http://dx.doi.org/10.22028/D291-40840
Advisor: Lenzen, Christoph
Date of oral examination: 23-Oct-2023
Date of registration: 31-Oct-2023
Faculty: MI - Fakultät für Mathematik und Informatik
Department: MI - Informatik
Professorship: MI - Keiner Professur zugeordnet
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Files for this record:
File Description SizeFormat 
2023_Coupette_Beyond-Flatland.pdfDissertation19,94 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons