Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-36582
Titel: “Look! It’s a Computer Program! It’s an Algorithm! It’s AI!” : Does Terminology Affect Human Perceptions and Evaluations of Algorithmic Decision-Making Systems?
VerfasserIn: Langer, Markus
Hunsicker, Tim
Feldkamp, Tina
König, Cornelius J.
Grgić-Hlača, Nina
Sprache: Englisch
Titel: CHI '22: Proceedings of the 2022 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
Seiten: 1–28
Verlag/Plattform: ACM
Erscheinungsjahr: 2022
Erscheinungsort: New Orleans LA USA
Freie Schlagwörter: human-centered AI
terminology
research methodology
replicability
DDC-Sachgruppe: 150 Psychologie
Dokumenttyp: Konferenzbeitrag (in einem Konferenzband / InProceedings erschienener Beitrag)
Abstract: In the media, in policy-making, but also in research articles, algorithmic decision-making (ADM) systems are referred to as algorithms, artificial intelligence, and computer programs, amongst other terms. We hypothesize that such terminological differences can affect people’s perceptions of properties of ADM systems, people’s evaluations of systems in application contexts, and the replicability of research as findings may be influenced by terminological differences. In two studies (N = 397, N = 622), we show that terminology does indeed affect laypeople’s perceptions of system properties (e.g., perceived complexity) and evaluations of systems (e.g., trust). Our findings highlight the need to be mindful when choosing terms to describe ADM systems, because terminology can have unintended consequences, and may impact the robustness and replicability of HCI research. Additionally, our findings indicate that terminology can be used strategically (e.g., in communication about ADM systems) to influence people’s perceptions and evaluations of these systems.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1145/3491102.3517527
URL der Erstveröffentlichung: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3491102.3517527
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-365829
hdl:20.500.11880/33232
http://dx.doi.org/10.22028/D291-36582
ISBN: 978-1-4503-9157-3
Datum des Eintrags: 24-Jun-2022
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Psychologie
Professur: HW - Prof. Dr. Cornelius König
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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