Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-35377
Title: Phakovitrektomie – Einfluss des Zeitpunktes der Kunstlinsenimplantation auf das korneale Endothel
Other Titles: Phacovitrectomy-Influence of the timing of intraocular lens implantation on the corneal endothelium
Author(s): Seifert, Anastasia
Seitz, Berthold
Wagenpfeil, Gudrun
Ludwig, Klaus
Krause, Matthias
Language: (Other)
Title: Der Ophthalmologe
Publisher/Platform: Springer Nature
Year of Publication: 2021
Free key words: Phakovitrektomie
Endothelzellverlust
Variationskoeffizient der Zellfläche (CV)
Anteil der hexagonalen Zellen (6A%)
Pachymetrie
Phacovitrectomy
Endothelial cell loss
Coefficient of variation of cell area (CV)
Proportion of hexagonal cells (6A%)
Pachymetry
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Journal Article
Abstract: Hintergrund und Ziele Bei der Phakovitrektomie wird in der Regel zuerst die Katarakt operiert und die Kunstlinse meist vor Beginn der Vitrektomie implantiert. Man kann die Kunstlinse aber auch erst am Ende der Vitrektomie in den Kapselsack implantieren. Damit entfallen optische Beeinträchtigungen durch Hornhauttrübungen und Linsenrand während der Vitrektomie, und Komplikationen wie periphere Netzhautrisse oder Intraokularlinse-Subluxation lassen sich leichter vermeiden. Da diese Variante aber das Hornhautendothel zusätzlich belasten könnte, war das Ziel der vorliegenden Studie, den postoperativen Endothelzellverlust nach Standardphakovitrektomie mit dem nach der alternativen Variante zu vergleichen. Methoden In dieser retrospektiven Studie entfielen je 41 Augen auf Gruppe I (Standardphakovitrektomie) oder Gruppe II (Variante). Primäre Zielgrößen waren der absolute und relative Hornhautendothelzellverlust von prä- nach 5 ± 1 Wochen postoperativ. Zu den sekundären Zielgrößen gehörten Sehschärfe, Augeninnendruck, Variationskoeffizient der Zellfläche des Endothels (CV), Anteil der hexagonalen Zellform des Endothels (6A), Pachymetrie, intra- und postoperative Komplikationen. Ergebnisse Der absolute und der relative Endothelzellverlust in Gruppe I (−108 ± 146 bzw. −4,1 ± 5,7 %) unterschieden sich nicht signifikant von dem in Gruppe II (−73 ± 122 bzw. −3,1 ± 5,3 %) (p = 0,299; p = 0,388). Auch die sekundären Zielgrößen zeigten keine signifikanten Unterschiede. Schlussfolgerungen Die hier vorgestellte Variante der Phakovitrektomie erweitert die chirurgischen Optionen und zeigt im Vergleich zum Standardverfahren keinen signifikant abweichenden postoperativen kornealen Endothelzellverlust.
Background and purpose In phacovitrectomy the cataract is usually operated on first including implantation of the intraocular lens (IOL) before beginning vitrectomy but the IOL can also be implanted following vitrectomy. This variation avoids optical impairments from corneal opacities and the lens rim, improves the visualization of the retina during surgery and might thereby reduce intraoperative complications, such as peripheral retinal tears or IOL subluxation. It might, however, increase stress on the corneal endothelium. The aim of this study was, therefore, to compare postoperative corneal endothelial cell loss for the standard procedure of phacovitrectomy and the surgical variation. Methods In this retrospective study 41 eyes were each assigned to group I (standard phacovitrectomy) or group II (variation of phacovitrectomy). The primary endpoint was the absolute and relative corneal endothelial cell loss appearing 5 ± 1 weeks postoperatively with reference to the preoperative number of endothelial cells. Secondary endpoints included visual acuity, intraocular pressure, coefficient of variation of endothelial cell area (CV), proportion of hexagonal endothelial cell forms (6A), pachymetry, intraoperative and postoperative complications. Results The absolute and relative endothelial cell loss in group I (−108 ± 146; −4.1 ± 5.7%) did not differ significantly from that in group II (−73 ± 122; −3.1 ± 5.3%, p = 0.299; p = 0.388). The secondary endpoints also showed no significant differences. Conclusion The presented variation of phacovitrectomy expands the surgical options and does not show a significantly different postoperative corneal endothelial cell loss compared to the standard procedure.
DOI of the first publication: 10.1007/s00347-021-01533-y
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-353778
hdl:20.500.11880/32286
http://dx.doi.org/10.22028/D291-35377
ISSN: 1433-0423
0941-293X
Date of registration: 2-Feb-2022
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Augenheilkunde
M - Medizinische Biometrie, Epidemiologie und medizinische Informatik
Professorship: M - Prof. Dr. Berthold Seitz
M - Prof. Dr. Stefan Wagenpfeil
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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