Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-34221
Title: Fallbasiertes Lernen kann die Lehrqualität im unfallchirurgischen Unterricht verbessern : Eine Umfrageanalyse unter Medizinstudierenden
Other Titles: Case-based learning can improve the teaching quality in trauma surgery education : A survey analysis among medical students
Author(s): Strobel, Friedemann
Histing, Tina
Pohlemann, Tim
Pizanis, Antonius
Braun, Benedikt Johannes
Orth, Marcel
Fritz, Tobias
Language: (Other)
Title: Der Unfallchirurg
Publisher/Platform: Springer Nature
Year of Publication: 2021
Free key words: Chirurgische Lehre
Fallbasiertes Lernen
Studierendenzentriertes Lehrformat
Seminar Unfallchirurgie
Lehre
Surgical teaching
Case-based learning
Student-centered teaching format
Trauma surgery seminar
Teaching
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Journal Article
Abstract: Hintergrund Medizinische Lehre ist seit jeher eine Herausforderung für Studierende und Dozenten. Die Förderung des Zusammenhangswissens und ein Wissenstransfer von der Theorie auf die Praxis gewinnen in den letzten Jahren an Bedeutung. Um dieses Ziel zu erreichen, werden zunehmend studierendenzentrierte Lehrkonzepte in der Literatur eingesetzt. Fragestellung Kann durch ein fallbasiertes Lehrkonzept das unfallchirurgische Seminar verbessert werden? Material und Methoden Den Studierenden und Dozenten wurden standardisierte Fallbeispiele und dazugehörige Unterrichtsmaterialien wie Klassifikationshilfen und Versorgungsstrategien zur Verfügung gestellt. Durch eine zweizeitige Evaluation konnten die Auswirkungen dieser Modifikationen des Lehrdesigns erfasst und statistisch ausgewertet werden. Ergebnisse Das Seminar wurde als prüfungsrelevanter empfunden. Die Lehre durch die Dozenten wurde als kompetenter und motivierter empfunden. Insgesamt wurde das Seminar durch die Studierenden besser bewertet. Schlussfolgerungen Ein fallbasiertes Lehrkonzept kann daher, richtig und gezielt eingesetzt, die unfallchirurgische Lehre signifikant verbessern.
Background Medical education has always been challenging for students and teachers. Of growing importance is the promotion of knowledge of correlations and knowledge transfer from theoretical aspects into clinical practice. In order to achieve this aim, student-centered teaching concepts are increasingly being employed in the literature. Objective Can a trauma surgery practical seminar be improved by a case-based teaching concept? Material and methods For this purpose, standardized case studies and corresponding teaching materials, such as classification aids and treatment strategies, were made available to the students and lecturers. Using a two-staged evaluation the effects of the modified teaching design could be recorded and statistically analyzed. Results The seminar was considered to be relevant for the examinations. The teaching by the lecturers was found to be more competent and appeared more motivated. Overall, the seminar was rated better by the students. Conclusion A case-based teaching concept can significantly improve the education in trauma surgery, when correctly and specifically implemented.
DOI of the first publication: 10.1007/s00113-021-01009-3
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-342219
hdl:20.500.11880/31403
http://dx.doi.org/10.22028/D291-34221
ISSN: 1433-044X
0177-5537
Date of registration: 22-Jun-2021
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Chirurgie
Professorship: M - Prof. Dr. Tim Pohlemann
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Files for this record:
File Description SizeFormat 
Strobel2021_Article_FallbasiertesLernenKannDieLehr.pdf680,6 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons