Please use this identifier to cite or link to this item:
doi:10.22028/D291-34221
Title: | Fallbasiertes Lernen kann die Lehrqualität im unfallchirurgischen Unterricht verbessern : Eine Umfrageanalyse unter Medizinstudierenden |
Other Titles: | Case-based learning can improve the teaching quality in trauma surgery education : A survey analysis among medical students |
Author(s): | Strobel, Friedemann Histing, Tina Pohlemann, Tim Pizanis, Antonius Braun, Benedikt Johannes Orth, Marcel Fritz, Tobias |
Language: | (Other) |
Title: | Der Unfallchirurg |
Publisher/Platform: | Springer Nature |
Year of Publication: | 2021 |
Free key words: | Chirurgische Lehre Fallbasiertes Lernen Studierendenzentriertes Lehrformat Seminar Unfallchirurgie Lehre Surgical teaching Case-based learning Student-centered teaching format Trauma surgery seminar Teaching |
DDC notations: | 610 Medicine and health |
Publikation type: | Journal Article |
Abstract: | Hintergrund
Medizinische Lehre ist seit jeher eine Herausforderung für Studierende und Dozenten. Die Förderung des Zusammenhangswissens und ein Wissenstransfer von der Theorie auf die Praxis gewinnen in den letzten Jahren an Bedeutung. Um dieses Ziel zu erreichen, werden zunehmend studierendenzentrierte Lehrkonzepte in der Literatur eingesetzt.
Fragestellung
Kann durch ein fallbasiertes Lehrkonzept das unfallchirurgische Seminar verbessert werden?
Material und Methoden
Den Studierenden und Dozenten wurden standardisierte Fallbeispiele und dazugehörige Unterrichtsmaterialien wie Klassifikationshilfen und Versorgungsstrategien zur Verfügung gestellt. Durch eine zweizeitige Evaluation konnten die Auswirkungen dieser Modifikationen des Lehrdesigns erfasst und statistisch ausgewertet werden.
Ergebnisse
Das Seminar wurde als prüfungsrelevanter empfunden. Die Lehre durch die Dozenten wurde als kompetenter und motivierter empfunden. Insgesamt wurde das Seminar durch die Studierenden besser bewertet.
Schlussfolgerungen
Ein fallbasiertes Lehrkonzept kann daher, richtig und gezielt eingesetzt, die unfallchirurgische Lehre signifikant verbessern. Background Medical education has always been challenging for students and teachers. Of growing importance is the promotion of knowledge of correlations and knowledge transfer from theoretical aspects into clinical practice. In order to achieve this aim, student-centered teaching concepts are increasingly being employed in the literature. Objective Can a trauma surgery practical seminar be improved by a case-based teaching concept? Material and methods For this purpose, standardized case studies and corresponding teaching materials, such as classification aids and treatment strategies, were made available to the students and lecturers. Using a two-staged evaluation the effects of the modified teaching design could be recorded and statistically analyzed. Results The seminar was considered to be relevant for the examinations. The teaching by the lecturers was found to be more competent and appeared more motivated. Overall, the seminar was rated better by the students. Conclusion A case-based teaching concept can significantly improve the education in trauma surgery, when correctly and specifically implemented. |
DOI of the first publication: | 10.1007/s00113-021-01009-3 |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-342219 hdl:20.500.11880/31403 http://dx.doi.org/10.22028/D291-34221 |
ISSN: | 1433-044X 0177-5537 |
Date of registration: | 22-Jun-2021 |
Faculty: | M - Medizinische Fakultät |
Department: | M - Chirurgie |
Professorship: | M - Prof. Dr. Tim Pohlemann |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
Files for this record:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Strobel2021_Article_FallbasiertesLernenKannDieLehr.pdf | 680,6 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License