Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-33754
Title: Vergleich der sterilen Spendertomographie in der Hornhautbank mit der Tomographie des Transplantates nach perforierender Keratoplastik
Other Titles: Comparison of sterile donor tomography in the eye bank and graft tomography after penetrating keratoplasty
Author(s): Quintin, A.
Hamon, L.
Mäurer, S.
Langenbucher, A.
Seitz, B.
Language: German
Title: Der Ophthalmologe
Publisher/Platform: Springer Nature
Year of Publication: 2020
Free key words: Hornhauttransplantation
Optische Kohärenztomographie
Augenbank
Spenderhornhaut
Kunstlinsenberechnung
Corneal transplantation
Optical coherence tomography
Eye banking
Donor cornea
IOL power calculation
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Journal Article
Abstract: Hintergrund Seit 2018 verwenden wir die sterile Spendertomographie in der Hornhautbank routinemäßig, um refraktive Überraschungen nach Keratoplastik zu vermeiden. Ziel dieser Studie war es, Spendertomographieparameter mit Tomographieparametern des Transplantates nach perforierender Keratoplastik (PKP) zu vergleichen. Methoden Diese Studie umfasste 193 Spendergewebe der Hornhautbank, die für eine PKP verwendet wurden (Transplantatdurchmesser 8,2 ± 0,7 mm). Messungen wurden mit dem optischen Kohärenztomographen des vorderen Augenabschnittes (VAA-OCT) Casia 2 (Tomey Corp., Nagoya, Japan) präoperativ sowie postoperativ nach 5 ± 4 Monaten bei liegenden Fäden und nach 22 ± 4 Monaten ohne Fäden durchgeführt. Post- und präoperative Werte wurden mithilfe des Wilcoxon-Rangsummentests verglichen. Ergebnisse Postoperativ, bei liegenden (bzw. ohne) Fäden, war die Brechkraft (P) der Hornhautvorderfläche (v) im steilen Meridian (S) (PvS) unverändert (−0,2 dpt; p = 0,78) (um 2,7 dpt größer [p < 0,01]) und im flachen Meridian (F) (PvF) um 4,5 dpt (2,8 dpt) niedriger (p < 0,01) im Vergleich zu den Spendertomographiewerten. Der Astigmatismus (v) war um 4,3 dpt (5,4 dpt) größer (p < 0,01). An der Rückfläche (r) war PrS um 0,9 dpt (0,9 dpt) und PrF um 0,3 dpt (p < 0,01) (0,1 dpt [p = 0,42]) kleiner, während der Astigmatismus (r) um 0,7 dpt (0,9 dpt) größer war (p < 0,01). Die zentrale Hornhautdicke war um 55,7 μm (p < 0,01) (27,5 µm [p = 0,01]) kleiner. Die Gesamtbrechkraft ohne Fäden änderte sich nicht signifikant im Vergleich zur Hornhautbankmessung. Schlussfolgerung Zentrale Hornhautdicke, Brechkraft (P) und Astigmatismus veränderten sich postoperativ im Vergleich zu den Spendertomographiewerten, mit Ausnahme von P im steilen Meridian der Vorderfläche bei liegenden Fäden sowie von P im flachen Meridian der Rückfläche nach Entfernung aller Fäden. Die Gesamtbrechkraft ohne Fäden ändert sich allerdings nicht signifikant. Diese Informationen könnten für eine Verbesserung der Kunstlinsenberechnung bei klassischer „Triple-Procedure“ von Bedeutung sein.
Background Since 2018 we routinely use sterile donor tomography in the eye bank to avoid refractive surprises after keratoplasty. The purpose of this study was to compare donor tomography parameters measured with anterior segment optical coherence tomography (AS-OCT) with tomography parameters of the graft after penetrating keratoplasty (PKP). Methods This study enrolled 193 eye bank donor corneal tissues used for PKP (graft diameter 8.2 ± 0.7 mm). Preoperative measurements were taken using the AS–OCT Casia 2 (Tomey, Nagoya, Japan). The measurements were repeated postoperatively after 5 ± 4 months with all sutures in place and after 22 ± 4 months after removal of all sutures. Preoperative and postoperative values were compared using a Wilcoxon signed-rank test. Results Postoperatively, with all sutures in place (or without sutures), the dioptric power (P) at the anterior surface (a) of the cornea remained unchanged (–0.2 D, p = 0.78) (2.7 D bigger, p < 0.01) in the steep meridian (S) (PaS) and 4.5 D (2.8 D, p < 0.01) smaller in the flat meridian (F) (PaF) in comparison with the donor tomography values. The astigmatism (a) was 4.3 D (5.4 D, p < 0.01) bigger. At the posterior surface (p) the PpS was 0.9 D (0.9 D, p < 0.01) and PpF 0.3 D (p < 0.01) (0.1 D, p = 0.42) smaller, while the astigmatism (p) was 0.7 D (0.9 D) bigger (p < 0.01). The central corneal thickness was 55.7 μm (p < 0.01) (27.5 µm, p = 0.01) smaller. The total power of the transplant after removal of all sutures did not change significantly in comparison with the eye bank measurements. Conclusion Central corneal thickness, dioptric power (P) and astigmatism all changed postoperatively compared to donor tomography values, except P at the steep meridian of the anterior corneal surface with all sutures in place and P at the flat meridian of the posterior corneal surface after removal of all sutures; however, the total power of the transplant after removal of all sutures did not change significantly. This information may be of value for IOL power calculation in the classical triple procedure.
DOI of the first publication: 10.1007/s00347-020-01256-6
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-337547
hdl:20.500.11880/31090
http://dx.doi.org/10.22028/D291-33754
ISSN: 1433-0423
0941-293X
Date of registration: 8-Apr-2021
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Augenheilkunde
Professorship: M - Prof. Dr. Berthold Seitz
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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