Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-33097
Titel: Should learners use their hands for learning? Results from an eye‐tracking study
VerfasserIn: Korbach, Andreas
Ginns, Paul
Brünken, Roland
Park, Babette
Sprache: Englisch
Titel: Journal of Computer Assisted Learning
Bandnummer: 36
Heft: 1
Startseite: 102
Endseite: 113
Verlag/Plattform: Wiley
Erscheinungsjahr: 2019
Freie Schlagwörter: cognitive load theory
embodied cognition
eye‐tracking
tracing gestures
DDC-Sachgruppe: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: Given the widespread use of touch screen devices, the effect of the users' fingers on information processing and learning is of growing interest. The present study drew on cognitive load theory and embodied cognition perspectives to investigate the effects of pointing and tracing gestures on the surface of a multimedia learning instruction. Learning performance, cognitive load and visual attention were examined in a one‐factorial experimental design with the between‐subject factor pointing and tracing gestures. The pointing and tracing group were instructed to use their fingers during the learning phase to make connections between corresponding text and picture information, whereas the control group was instructed not to use their hands for learning. The results showed a beneficial effect of pointing and tracing gestures on learning performance, a significant shift in visual attention and deeper processing of information by the pointing and tracing group, but no effect on subjective ratings of cognitive load. Implications for future research and practice are discussed.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1111/jcal.12396
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-330972
hdl:20.500.11880/30402
http://dx.doi.org/10.22028/D291-33097
ISSN: 1365-2729
Datum des Eintrags: 19-Jan-2021
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Bildungswissenschaften
Professur: HW - Jun.-Prof. Dr. Babette Park
HW - Prof. Dr. Roland Brünken
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
jcal.12396.pdf415,12 kBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons