Please use this identifier to cite or link to this item:
doi:10.22028/D291-27415
Title: | Ballonkyphoplastie versus konservative Therapie bei traumatischen stabilen Wirbelkörperfrakturen der Brust- und Lendenwirbelsäule |
Author(s): | Abuazab, Ahmed |
Language: | German |
Year of Publication: | 2017 |
Place of publication: | Homburg/Saar |
SWD key words: | Kyphoplastie Wirbelbruch Brustwirbelsäule Lendenwirbelsäule Lendenwirbelbruch Brustwirbelbruch |
DDC notations: | 610 Medicine and health |
Publikation type: | Dissertation |
Abstract: | Die Ballonkyphoplastie ist eine effiziente Therapie zur Behandlung von
Wirbelkörperfrakturen. Sie ermöglicht eine schnelle Stabilisierung der
Wirbelkörperfraktur und eine rasche postoperative Schmerzreduktion.
Als Alternative zu diesen invasiven Augmentationsverfahren steht die
konservative Therapie im Vordergrund, die hauptsächlich durch Des Weitern wurden die anteriore, die mediane und die posteriore
Wirbelkörperhöhe digital gemessen.
Die Auswertung des ODI-Scores ergab eine statistische Signifikanz zum
Vorteil der BKP-Gruppe (p = 0,027). Betrachtet man den Gesamtwert
des WOMAC-Scores, ergibt sich einen signifikanter Unterschied
zugunsten der BKP-Gruppe (p = 0,043). Jedoch zeigte sich keiner
Signifikanz bezüglich der Schmerz– und Steifigkeitsdimension.
(p(schmerz) = 0,14, p(Steifigkeit) = 0,133). Es konnte ein deutlich
statistisch signifikanter Unterschied bezüglich der Schmerzintensität
(VAS-Score) nach erfolgter Therapie zwischen beiden Gruppen zum
Vorteil der BKP-Gruppe gezeigt werden (p = 0,002). Hinsichtlich der
Veränderung der Kyphosewinkel konnte eine statistische Signifikanz
zugunsten der operativen Versorgung nachgewiesen werden (p =
0,010). Bezüglich der Veränderung der Wirbelkörperhöhe in beiden
Gruppen zeigte sich einen signifikanten Unterschied zugunsten der
operativen Versorgung. (Pant. <0,001, Pintermed. < 0,001 und Ppost. <
0,001).
Aus den statistischen Ergebnissen dieser Arbeit kann man
schlussfolgern, dass unseren Patientengut die Ballonkyphoplastie
besseres Outcome als die konservative Therapie. Dies ermöglichte eine
Verbesserung des Funktionsstatus des Körpers in alltäglichen
Aktivitäten, an einer besseren Schmerzreduktion sowie an der
Verbesserung der radiomorphologischen Parameter.
funktionelle und medikamentöse Anteile vertreten wird. Ziel dieser Arbeit
ist der Vergleich zwischen der Ballonkyphoplastie und der
konservativen Therapie zur Behandlung von frischen stabilen
traumatischen Wirbelkörperfrakturen der Brust- und Lendenwirbelsäule.
Im Rahmen einer retrospektiven Studie wurden 41 Patienten mit
frischer stabiler traumatischer Wirbelkörperfraktur erfasst. Nach
Aufklärung über die unterschiedlichen Therapieansätze entschieden
sich 20 Patienten für die operative, 21 Patienten für die konservative
Therapie. Zwischen April und Juni 2015 wurden die Patienten
eingeladen. Sie wurden klinisch untersucht. Der Zeitraum zwischen
Abschluss der operativen bzw. konservativen Therapie und dem
Untersuchungszeitpunkt reichte von 6 bis 59 Monate.
Es wurden für diese Studie relevante Scores und Parameter erfasst.
Zur Bestimmung des Maßes der Beeinträchtigung der
Funktionsfähigkeit wurde in dieser Studie der Oswestry Disability Index
(ODI) eingesetzt. Unterschiedliche klinische relevante Aspekte sowie
der körperliche Funktionsstatus wurden durch Heranziehen des
Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index
(WOMAC) berücksichtigt. Des Weiteren wurde zur Erfassung der
Schmerzintensität die Visuelle Analogskala (VAS) benutzt. Zur
Bestimmung des Maßes der Wiederaufrichtung des frakturierten
Wirbelkörpers wurde Kyphosewinkel in Anlehnung an Cobb bestimmt. Balloon kyphoplasty is an efficient therapy for the treatment of vertebral fractures. It allows a rapid stabilization of the vertebral body fracture and a rapid postoperative pain reduction. As an alternative to these invasive augmentation procedures, the focus is on conservative therapy, which is mainly represented by functional and medicinal components. The aim of this work is the comparison between balloonkyphoplasty and conservative therapy for the treatment of fresh stable traumatic vertebral fractures of the thoracic and lumbar spine. In a retrospective study, 41 patients with a fresh, stable, traumatic vertebral fracture were identified. After clarification on the different therapeutic approaches, 20 patients opted for the operative, 21 patients for the conservative therapy. Between April and June 2015 the patients were invited. They were clinically examined. The period between the conclusion of the operative or conservative therapy and the time of examination ranged from 6 to 59 months. Scores and parameters relevant to this study were recorded. The Oswestry Disability Index (ODI) was used in this study to determine the degree of impairment of functional capacity. Different clinical-relevant aspects as well as the physical function status were taken into account by taking into account the Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC). Furthermore, the visual analogue scale (VAS) was used to measure the pain intensity. To determine the degree of reorientation of the fractured vertebral body, kyphosis angles were determined in accordance with Cobb. Furthermore the anterior, the median and the posterior vertebral height were measured digitally. The evaluation of the ODI score revealed a statistical significance to the advantage of the BKP group (p = 0.027). Considering the overall value of the WOMAC score, a significant difference results in favor of the BKP group (p = 0.043). However, no significance was found for the pain and stiffness dimension. (P (pain) = 0.14, p (stiffness) = 0.133). A significantly statistically significant difference in pain intensity (VAS score) after therapy between the two groups was demonstrated (p = 0.002) for the benefit of the BKP group. In terms of the change in kyphotic angle, statistical significance was found in favor of operative care (p = 0.010). Regarding the change in vertebral body height in both groups, a significant difference was found in favor of operative care. (pant. < 0,001, pintermed. < 0,001 and ppost. < 0,001). From the statistical results of this work one can conclude that the balloonkyphoplasty offers a higher clinical and physical gain than the conservative therapy. This is reflected in a better pain reduction, in the improvement of the radiomorphological parameters and in the improvement of the functional status in everyday activities. |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291-scidok-ds-274150 hdl:20.500.11880/27207 http://dx.doi.org/10.22028/D291-27415 |
Advisor: | Kelm, Jens |
Date of oral examination: | 30-Nov-2017 |
Date of registration: | 8-Nov-2018 |
Faculty: | M - Medizinische Fakultät |
Department: | M - Chirurgie |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
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Ballonkyphoplastie versus konservative Therapie.pdf | 1,44 MB | Adobe PDF | View/Open |
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