Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-27366
Title: Gaze estimation and interaction in real-world environments
Author(s): Zhang, Xucong
Language: English
Year of Publication: 2018
DDC notations: 621.3 Electrical engineering, electronics
004 Computer science, internet
Publikation type: Dissertation
Abstract: Human eye gaze has been widely used in human-computer interaction, as it is a promising modality for natural, fast, pervasive, and non-verbal interaction between humans and computers. As the foundation of gaze-related interactions, gaze estimation has been a hot research topic in recent decades. In this thesis, we focus on developing appearance-based gaze estimation methods and corresponding attentive user interfaces with a single webcam for challenging real-world environments. First, we collect a large-scale gaze estimation dataset, MPIIGaze, the first of its kind, outside of controlled laboratory conditions. Second, we propose an appearance-based method that, in stark contrast to a long-standing tradition in gaze estimation, only takes the full face image as input. Second, we propose an appearance-based method that, in stark contrast to a long-standing tradition in gaze estimation, only takes the full face image as input. Third, we study data normalisation for the first time in a principled way, and propose a modification that yields significant performance improvements. Fourth, we contribute an unsupervised detector for human-human and human-object eye contact. Finally, we study personal gaze estimation with multiple personal devices, such as mobile phones, tablets, and laptops.
Der Blick des menschlichen Auges wird in Mensch-Computer-Interaktionen verbreitet eingesetzt, da dies eine vielversprechende Möglichkeit für natürliche, schnelle, allgegenwärtige und nonverbale Interaktion zwischen Mensch und Computer ist. Als Grundlage von blickbezogenen Interaktionen ist die Blickschätzung in den letzten Jahrzehnten ein wichtiges Forschungsthema geworden. In dieser Arbeit konzentrieren wir uns auf die Entwicklung Erscheinungsbild-basierter Methoden zur Blickschätzung und entsprechender “attentive user interfaces” (die Aufmerksamkeit des Benutzers einbeziehende Benutzerschnittstellen) mit nur einer Webcam für anspruchsvolle natürliche Umgebungen. Zunächst sammeln wir einen umfangreichen Datensatz zur Blickschätzung, MPIIGaze, der erste, der außerhalb von kontrollierten Laborbedingungen erstellt wurde. Zweitens schlagen wir eine Erscheinungsbild-basierte Methode vor, die im Gegensatz zur langjährigen Tradition in der Blickschätzung nur eine vollständige Aufnahme des Gesichtes als Eingabe verwendet. Drittens untersuchen wir die Datennormalisierung erstmals grundsätzlich und schlagen eine Modifizierung vor, die zu signifikanten Leistungsverbesserungen führt. Viertens stellen wir einen unüberwachten Detektor für Augenkontakte zwischen Mensch und Mensch und zwischen Mensch und Objekt vor. Abschließend untersuchen wir die persönliche Blickschätzung mit mehreren persönlichen Geräten wie Handy, Tablet und Laptop.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-ds-273666
hdl:20.500.11880/27187
http://dx.doi.org/10.22028/D291-27366
Advisor: Bulling, Andreas
Date of oral examination: 26-Sep-2018
Date of registration: 23-Oct-2018
Faculty: MI - Fakultät für Mathematik und Informatik
Department: MI - Informatik
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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