Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-26251
Title: Viertausend Jahre Mittelwertbildung : eine fundamentale Idee der Mathematik und didaktische Implikationen
Author(s): Hischer, Horst
Language: German
Year of Publication: 2003
DDC notations: 510 Mathematics
Publikation type: Other
Abstract: Die Idee der Mittelwertbildung durchzieht die gesamte Mathematik in großer begrifflicher Weite und Vielfalt von ihren ersten Anfängen bei den Babyloniern vor rund 4000 Jahren über die Pythagoreer bis in die heutige Zeit wie ein roter Faden. Sie erweist sich im deskriptiven Sinn als eine fundamentale Idee der Mathematik, die sich auch im normativen Sinn zur vertikalen Gestaltung des Mathematikunterrichts eignet.
The notion of averaging in its numerous variations has been a central theme in all areas of mathematics from its very beginnings in Babylon 4000 years ago to Pythagoreans and the present time. A basic idea in the descriptive sense, it has also proved, in the normative sense, to be useful in teaching mathematics.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-44446
hdl:20.500.11880/26307
http://dx.doi.org/10.22028/D291-26251
Series name: Preprint / Fachrichtung Mathematik, Universität des Saarlandes
Series volume: 98
Date of registration: 5-Jan-2012
Faculty: MI - Fakultät für Mathematik und Informatik
Department: MI - Mathematik
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Files for this record:
File Description SizeFormat 
Preprint98.pdf3,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in SciDok are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.