Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-25974
Title: Perceptually-motivated, interactive rendering and editing of global illumination
Author(s): Ritschel, Tobias
Language: English
Year of Publication: 2009
SWD key words: Dreidimensionale Computergraphik
Globale Beleuchtung
Bilderzeugung
Computeranimation
Reflections
Algorithmus
Free key words: virtuelle Szene
Glanzeffekt
three-dimensional virtual scene
global illumination
reflections
illumination rendering approaches
algorithm
DDC notations: 004 Computer science, internet
Publikation type: Dissertation
Abstract: This thesis proposes several new perceptually-motivated techniques to synthesize, edit and enhance depiction of three-dimensional virtual scenes. Finding algorithms that fit the perceptually economic middle ground between artistic depiction and full physical simulation is the challenge taken in this work. First, we will present three interactive global illumination rendering approaches that are inspired by perception to efficiently depict important light transport. Those methods have in common to compute global illumination in large and fully dynamic scenes allowing for light, geometry, and material changes at interactive or real-time rates. Further, this thesis proposes a tool to edit reflections, that allows to bend physical laws to match artistic goals by exploiting perception. Finally, this work contributes a post-processing operator that depicts high contrast scenes in the same way as artists do, by simulating it "seen'; through a dynamic virtual human eye in real-time.
Diese Arbeit stellt eine Anzahl von Algorithmen zur Synthese, Bearbeitung und verbesserten Darstellung von virtuellen drei-dimensionalen Szenen vor. Die Herausforderung liegt dabei in der Suche nach Ausgewogenheit zwischen korrekter physikalischer Berechnung und der künstlerischen, durch die Gesetze der menschlichen Wahrnehmung motivierten Praxis. Zunächst werden drei Verfahren zur Bild-Synthese mit globaler Beleuchtung vorgestellt, deren Gemeinsamkeit in der effizienten Handhabung großer und dynamischer virtueller Szenen liegt, in denen sich Geometrie, Materialen und Licht frei verändern lassen. Darauffolgend wird ein Werkzeug zum Editieren von Reflektionen in virtuellen Szenen das die menschliche Wahrnehmung ausnutzt um künstlerische Vorgaben umzusetzen, vorgestellt. Die Arbeit schließt mit einem Filter am Ende der Verarbeitungskette, der den wahrgenommen Kontrast in einem Bild erhöht, indem er die Entstehung von Glanzeffekten im menschlichen Auge nachbildet.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-31535
hdl:20.500.11880/26030
http://dx.doi.org/10.22028/D291-25974
Advisor: Seidel, Hans-Peter
Date of oral examination: 22-Dec-2009
Date of registration: 10-Jun-2010
Faculty: MI - Fakultät für Mathematik und Informatik
Department: MI - Informatik
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