Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-23351
Title: Evaluative priming in non-evaluative priming tasks : a mutual facilitation account
Other Titles: Evaluatives Priming in nicht-evaluativen Primingaufgaben : ein Ansatz wechselseitiger Erleichterung
Author(s): Schmitz, Melanie
Language: English
Year of Publication: 2012
SWD key words: Allgemeine Psychologie
Affekt
Beurteilung
Priming
Evaluation
Elektroencephalogramm
Free key words: automatische Prozesse
implizite Messung
EEG
affect
automatic processes
cognition
evaluative priming
EEG
DDC notations: 150 Psychology
Publikation type: Dissertation
Abstract: The main purpose of this thesis is to introduce and examine a three-process model on evaluative priming which may account for evaluative priming effects (i.e., faster and more accurate responses to a target following an evaluatively congruent when compared with an incongruent prime) in various task settings. The model was developed with regard to theoretical interpretations of evaluative priming and on the basis of the empirical evidence of the evaluative priming effect. On the one hand, different variants of the evaluative priming paradigm (i.e., the S-R[stimulus-response]-based variant with the evaluative categories being task-relevant and the S-S[stimulus-stimulus]-based variant with the evaluative categories being task-irrelevant) have remarkably different and partly conflicting requirements on the memory representation of evaluative connotations. On the other hand, the empirical evidence of evaluative priming effects beyond the S-R-based variant is highly ambiguous since positive, null, and even negatively signed effects have been published (see Klauer & Musch, 2003, for a review).
Das Hauptziel dieser Doktorarbeit stellt die Einführung und Untersuchung eines Drei-Prozess-Modells evaluativen Primings dar, welches evaluative Primingeffekte (d.h., schnellere und korrektere Antworten auf ein Target, welches auf einen evaluativ kongruenten im Vergleich zu einem inkongruenten Prime folgt) in verschiedenen Aufgaben erklären könnte. Das Modell wurde in Bezug auf theoretische Interpretationen evaluativen Primings und auf Basis der empirischen Evidenz des evaluativen Primingeffekts entwickelt. Auf der einen Seite stellen verschiedene Varianten des evaluativen Primingparadigmas (d.h., die S-R[Stimulus-Response]-basierte Variante, bei der die evaluativen Kategorien aufgabenrelevant sind, und die S-S[Stimulus-Stimulus]-basierte Variante, bei der die evaluativen Kategorien aufgabenirrelevant sind) unterschiedliche und teilweise konfligierende Anforderungen an die Gedächtnisrepräsentation evaluativer Konnotationen. Auf der anderen Seite ist die empirische Evidenz evaluativer Primingeffekte mit positiven, Null- und sogar negativ gerichteten Effekten außerhalb der S-R-basierten Variante sehr uneindeutig (siehe Klauer & Musch, 2003, für einen Überblick).
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-49567
hdl:20.500.11880/23407
http://dx.doi.org/10.22028/D291-23351
Advisor: Wentura, Dirk
Date of oral examination: 11-Jul-2012
Date of registration: 11-Sep-2012
Faculty: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Department: HW - Psychologie
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Files for this record:
File Description SizeFormat 
Dissertation_Melanie_Schmitz.pdf3,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in SciDok are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.