Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-23259
Title: Selbstbestimmtes Lernen in der Schule : Erfassung der subjektiven Kompetenz zum selbstbestimmten Lernen
Other Titles: Self-determined learning in school : survey of the subjective competence for self-determined learning
Author(s): Pieter, Andrea
Language: German
Year of Publication: 2003
SWD key words: Selbstgesteuertes Lernen
Lebenslanges Lernen
Free key words: Lernstrategien
self-determined learning
lifelong learning
DDC notations: 370 Education
Publikation type: Dissertation
Abstract: Spätestens seit Veröffentlichung der PISA-Ergebnisse scheint das Schulwesen für die Thematik des selbstgesteuerten oder selbstbestimmten Lernens sensiblisiert. So werden Selbstständigkeit und selbstständiges Lernen inzwischen als konsensfähiges Unterrichtsziel z.B. sowohl von der Europäischen Kommission, der OECD als auch der Bundesregierung gefordert. Ziel der Arbeit ist es, zu überprüfen, inwieweit Abiturienten den Erfordernissen, die zum lebenslangen, selbstbestimmten Lernen notwendig sind, am Ende ihrer Schulzeit gerecht werden. Die Arbeit schließt mit konkreten Unterrichtsempfehlungen, die sich aus den Ergebnissen der Arbeit ableiten. Hierbei liegt das Hauptaugenmerk auf der Vermittlung von metakognitiven Lernstrategien, wie dies im Rahmen von wahldifferenziertem Unterricht, Wochenplanarbeit oder Freiarbeit möglich ist.
Since the publishing of the PISA-outcome, the school system seems to be sensitised for the theme of self-directed or self-determined learning. Furthermore autonomy and self-determined learning will be postulated as a consensusfully intention for instruction, for example by the European Commissioin, the OECD and the Federal Government. The purpose of the report is the scutiny, if high school graduates are able to learn lifelong and self-determined in the end of their school days. The report close with concrete references for instruction which deduce from the outcome of this study. On this occasion the main attention is turn on the intervention of metacognitive learning strategies, such as alternative sophisticated instruction, weekly concept learnin or open learning.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-3238
hdl:20.500.11880/23315
http://dx.doi.org/10.22028/D291-23259
Advisor: Strittmatter, Peter
Date of oral examination: 25-May-2004
Date of registration: 16-Jun-2004
Faculty: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Department: HW - Bildungswissenschaften
Former Department: bis SS 2016: Fachrichtung 5.1 - Erziehungswissenschaft
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