Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-43832
Titel: Measuring Open Access Uptake: Methods and Metrics to Assess a Market Transformation
VerfasserIn: Abdin, Ahmad Yaman
De Pretis, Francesco
Sprache: Englisch
Titel: Publications
Bandnummer: 12
Heft: 4
Verlag/Plattform: MDPI
Erscheinungsjahr: 2024
Freie Schlagwörter: measurement methods
regional disparities
sustainability
open access
publication market transformation
DDC-Sachgruppe: 500 Naturwissenschaften
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: In this editorial, we will introduce the contributions to the Special Issue entitled “Measuring Open Access Uptake: Databases, Metrics, and International Comparisons.” The contributions to this Special Issue explore the methods and metrics that are used to assess open access (OA) uptake across disciplines and regions, a crucial topic considering the growing push by several research institutions worldwide to achieve 100% OA. We will discuss the impact of OA on scholarly publishing, focusing on how economic factors and discipline-specific practices shape its adoption. Additionally, we will examine the transformation of OA models, the citation benefits of a hybrid OA model, and regional perspectives. Our analysis identifies key challenges and disparities in OA adoption and suggests future directions for achieving sustainable and equitable access to research.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.3390/publications12040033
URL der Erstveröffentlichung: https://doi.org/10.3390/publications12040033
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-438325
hdl:20.500.11880/39315
http://dx.doi.org/10.22028/D291-43832
ISSN: 2304-6775
Datum des Eintrags: 9-Jan-2025
Fakultät: NT - Naturwissenschaftlich- Technische Fakultät
Fachrichtung: NT - Pharmazie
Professur: NT - Prof. Dr. Claus Jacob
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
publications-12-00033.pdf172,76 kBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons