Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-42781
Titel: The role of psychological distance and construal level in explaining the effectiveness of human-like vs. cartoon-like virtual influencers
VerfasserIn: Franke, Claudia
Groeppel-Klein, Andrea
Sprache: Englisch
Titel: Journal of Business Research
Bandnummer: 185
Verlag/Plattform: Elsevier
Erscheinungsjahr: 2024
Freie Schlagwörter: Virtual influencers
Cartoon-like vs. human-like
Psychological distance
Construal level theory
Message focus
DDC-Sachgruppe: 330 Wirtschaft
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: Computer-generated virtual influencers (VIs) are increasingly used in advertising as there are many advantages. In four experimental studies, two types of VIs and their impact on advertising effectiveness are compared. Key findings are that highly human-like VIs lead to higher trustworthiness, while a more cartoon-like appearance increases novelty. The reasoning behind the varying evaluation of VI types is explored through the lens of psychological distance and construal level theory, suggesting that appropriate message focus enhances the influencers’ benefits as a moderator. It is further shown that different cultural settings play an important role for VI perception, finding that the cartoon-influencer’s novelty effect is restricted to consumer groups low in VI familiarity. The studies contribute to the growing literature on VI effectiveness, delivering a theoretical underpinning for their assessment. Managerially, it is concluded that both cartoon-like and human-like VIs can be successful endorsers, but under careful consideration of various factors.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1016/j.jbusres.2024.114916
URL der Erstveröffentlichung: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114916
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-427817
hdl:20.500.11880/38369
http://dx.doi.org/10.22028/D291-42781
ISSN: 1873-7978
0148-2963
Datum des Eintrags: 6-Sep-2024
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Wirtschaftswissenschaft
Professur: HW - Prof. Dr. Andrea Gröppel-Klein
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
1-s2.0-S014829632400420X-main.pdf2,88 MBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons