Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-42646
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Title: Digitalisierung in der Lehrerbildung. Herausforderungen, Entwicklungsfelder und Förderung von Gesamtkonzepten
Other Titles: Digitization in Teacher Education Challenges, Development Areas, and Funding Objectives
Author(s): van Ackeren, Isabell
Aufenanger, Stefan
Eickelmann, Birgit
Friedrich, Steffen
Kammerl, Rudolf
Knopf, Julia
Mayrberger, Kerstin
Scheika, Heike
Scheiter, Katharina
Schiefner-Rohs, Mandy
Language: German
Title: DDS – Die Deutsche Schule
Volume: 111
Issue: 1
Pages: 103-119
Publisher/Platform: Waxmann Verlag GmbH
Year of Publication: 2019
Free key words: Digitalisierung
Lehrerbildung
Desiderata
Entwicklungsfelder
Förderung
digitization
teacher education
desiderata
fields of development
promotion
DDC notations: 400 Language, linguistics
Publikation type: Journal Article
Abstract: Auf Einladung des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF) hat sich im Sommer 2018 eine bundesweite Expertengruppe mit zentralen Herausforderungen im Bereich der Digitalisierung in der Lehrerbildung beschäft igt. Auf der Grundlage der Einschätzung von Expert*innen sowie weiterer wissenschaft licher Befunde und Erkenntnisse wurde vor diesem Hintergrund – auch unter Berücksichtigung der fi nanziellen Rahmenbedingungen – ein Konzept entworfen, wie eine entsprechende Förderlinie im Rahmen der Qualitätsoff ensive Lehrerbildung aussehen könnte. Auch wurde beraten, welche Anforderungen an die Anträge im Sinne zukunft sweisender Gesamtkonzepte zu stellen sind. Der Beitrag stellt insofern ein vertiefendes Hintergrundpapier zur Förderrichtlinie des BMBF in der Qualitätsoff ensive Lehrerbildung mit dem Schwerpunkt Digitalisierung dar und eröff net gleichzeitig Perspektiven für zukünftige Entwicklungen.
Responding to the invitation of the Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung – BMBF), a nationwide expert group discussed key challenges in the area of digitization in teacher education in the summer of 2018. Against this background, based on further scientifi c fi ndings and with regard to the fi nancial conditions, it was considered what the corresponding funding line within the program “Qualitätsoff ensive Lehrerbildung” could look like. Th e group also discussed the requirements for the applications in the sense of future-oriented overall concepts. In this respect, the article presents an in-depth background paper on the funding guidelines of the BMBF in the “Qualitätsoff ensive Lehrerbildung” with a focus on digitization and off ers perspectives for future developments.
DOI of the first publication: 10.31244/dds.2019.01.10
URL of the first publication: https://doi.org/10.31244/dds.2019.01.10
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-426460
hdl:20.500.11880/38248
http://dx.doi.org/10.22028/D291-42646
ISSN: 0012-0731
Date of registration: 12-Aug-2024
Faculty: P - Philosophische Fakultät
Department: P - Germanistik
Professorship: P - Prof. Dr. Julia Knopf
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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