Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-41062
Titel: Genotype-outcome correlations in pediatric AML: the impact of a monosomal karyotype in trial AML-BFM 2004
VerfasserIn: Rasche, M.
von Neuhoff, C.
Dworzak, M.
Bourquin, J.-P.
Bradtke, J.
Göhring, G.
Escherich, G.
Fleischhack, G.
Graf, N.
Gruhn, B.
Haas, O. A.
Klingebiel, T.
Kremens, B.
Lehrnbecher, T.
von Stackelberg, A.
Tchinda, J.
Zemanova, Z.
Thiede, C.
von Neuhoff, N.
Zimmermann, M.
Creutzig, U.
Reinhardt, D.
Sprache: Englisch
Titel: Leukemia
Bandnummer: 31
Heft: 12
Seiten: 2807-2814
Verlag/Plattform: Springer Nature
Erscheinungsjahr: 2017
Freie Schlagwörter: Acute myeloid leukaemia
Cancer
Cancer genetics
Cytogenetics
Genetics research
Paediatric cancer
Prognostic markers
DDC-Sachgruppe: 610 Medizin, Gesundheit
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: We conducted a cytogenetic analysis of 642 children with de novo acute myeloid leukemia (AML) treated on the AML-BerlinFrankfurt-Münster (BFM) 04 protocol to determine the prognostic value of specific chromosomal aberrations including monosomal (MK+ ), complex (CK+ ) and hypodiploid (HK+ ) karyotypes, individually and in combination. Multivariate regression analysis identified in particular MK+ (n = 22) as a new independent risk factor for poor event-free survival (EFS 23 ± 9% vs 53 ± 2% for all other patients, P = 0.0003), even after exclusion of four patients with monosomy 7 (EFS 28 ± 11%, P = 0.0081). CK+ patients without MK had a better prognosis (n = 47, EFS 47 ± 8%, P = 0.46) than those with MK+ (n = 12, EFS 25 ± 13%, P = 0.024). HK+ (n = 37, EFS 44 ± 8% for total cohort, P = 0.3) influenced outcome only when t(8;21) patients were excluded (remaining n = 16, EFS 9 ± 8%, Po0.0001). An extremely poor outcome was observed for MK+ /HK+ patients (n = 10, EFS 10 ± 10%, Po0.0001). Finally, isolated trisomy 8 was also associated with low EFS (n = 16, EFS 25 ± 11%, P = 0.0091). In conclusion, monosomal karyotype is a strong and independent predictor for high-risk pediatric AML. In addition, isolated trisomy 8 and hypodiploidy without t(8;21) coincide with dismal outcome. These results have important implications for risk stratification and should be further validated in independent pediatric cohorts.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1038/leu.2017.121
URL der Erstveröffentlichung: https://doi.org/10.1038/leu.2017.121
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-410627
hdl:20.500.11880/36851
http://dx.doi.org/10.22028/D291-41062
ISSN: 1476-5551
0887-6924
Datum des Eintrags: 13-Nov-2023
Bezeichnung des in Beziehung stehenden Objekts: Supplementary information
In Beziehung stehendes Objekt: https://static-content.springer.com/esm/art%3A10.1038%2Fleu.2017.121/MediaObjects/41375_2017_BFleu2017121_MOESM128_ESM.docx
Fakultät: M - Medizinische Fakultät
Fachrichtung: M - Pädiatrie
Professur: M - Prof. Dr. Norbert Graf
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
leu2017121.pdf1,12 MBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons