Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-38100
Titel: Ratings of name agreement and semantic categorization of 247 colored clipart pictures by young German children
VerfasserIn: Sommerfeld, Linda
Staudte, Maria
Kray, Jutta
Sprache: Englisch
Titel: Acta Psychologica
Bandnummer: 226
Verlag/Plattform: Elsevier
Erscheinungsjahr: 2022
Freie Schlagwörter: Name agreement
Semantic categorization
Picture naming
Picture ratings
Children
Age differences
DDC-Sachgruppe: 150 Psychologie
400 Sprache, Linguistik
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: Developmental and longitudinal studies with children increasingly use pictorial stimuli in cognitive, psychologic, and psycholinguistic research. To enhance validity and comparability within and across those studies, the use of normed pictures is recommended. Besides, creating picture sets and evaluating them in rating studies is very time consuming, in particular regarding samples of young children in which testing time is rather limited. As there is an increasing number of studies that investigate young German children's semantic language processing with colored clipart stimuli, this work provides a first set of 247 colored cliparts with ratings of German native speaking children aged 4 to 6 years. We assessed two central rating aspects of pictures: Name agreement (Do pictures elicit the intended name of an object?) and semantic categorization (Are objects classified as members of the intended semantic category?). Our ratings indicate that children are proficient in naming and even better in semantic categorization of objects, whereas both seems to improve with increasing age of young childhood. Finally, this paper discusses some features of pictorial objects that might be important for children's name agreement and semantic categorization and could be considered in future picture rating studies.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1016/j.actpsy.2022.103558
URL der Erstveröffentlichung: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001691822000737
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-381001
hdl:20.500.11880/34411
http://dx.doi.org/10.22028/D291-38100
ISSN: 0001-6918
Datum des Eintrags: 21-Nov-2022
Bezeichnung des in Beziehung stehenden Objekts: Supplemental materials
In Beziehung stehendes Objekt: https://dataverse.harvard.edu/dataset.xhtml?persistentId=doi:10.7910/DVN/EU0IJC
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
P - Philosophische Fakultät
Fachrichtung: HW - Psychologie
P - Sprachwissenschaft und Sprachtechnologie
Professur: HW - Prof. Dr. Jutta Kray
P - Keiner Professur zugeordnet
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
1-s2.0-S0001691822000737-main.pdf802,92 kBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons