Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen:
Volltext verfügbar? / Dokumentlieferung
doi:10.22028/D291-35821
Titel: | Measurement Invariance of Test Anxiety Across Four School Subjects |
VerfasserIn: | Schneider, Rebecca Sparfeldt, Jörn Niepel, Christoph Buch, Susanne R. Rost, Detlef H. |
Sprache: | Englisch |
Titel: | European journal of psychological assessment : EJPA |
Bandnummer: | 38 |
Heft: | 5 |
Seiten: | 356-364 |
Verlag/Plattform: | Hogrefe |
Erscheinungsjahr: | 2021 |
Freie Schlagwörter: | test anxiety worry emotionality measurement invariance grades self-concept |
DDC-Sachgruppe: | 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen |
Dokumenttyp: | Journalartikel / Zeitschriftenartikel |
Abstract: | School-subject-specific test anxieties have been widely examined, but there is a lack of analyses of measurement invariance of test anxiety across subjects. In order to preclude a mixture of test anxiety construct differences across school subjects with actual test anxiety differences and to ensure meaningful comparisons of test anxiety across school subjects, we examined such measurement invariance. Two test anxiety factors (worry and emotionality) were inspected across four school subjects (mathematics, physics, German, and English) in a sample of secondary school students (N = 1,280). Strict measurement invariance was ascertained (i.e., comparable factor loadings, intercepts, and residual variances of the items of worry and emotionality factors across school subjects). The correlations of subject-specific test anxiety factors with subject-specific academic self-concepts and grades showed a convergent/divergent correlation pattern, thereby supporting criterion-related validity. The results of this study provide insights into the comparability of test anxiety assessments across school subjects. |
DOI der Erstveröffentlichung: | 10.1027/1015-5759/a000676 |
URL der Erstveröffentlichung: | https://econtent.hogrefe.com/doi/full/10.1027/1015-5759/a000676 |
Link zu diesem Datensatz: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-358213 hdl:20.500.11880/34275 http://dx.doi.org/10.22028/D291-35821 |
ISSN: | 2151-2426 1015-5759 |
Datum des Eintrags: | 9-Nov-2022 |
Fakultät: | HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft |
Fachrichtung: | HW - Bildungswissenschaften |
Professur: | HW - Prof. Dr. Jörn Sparfeldt |
Sammlung: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
Dateien zu diesem Datensatz:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.
Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.