Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-35821
Volltext verfügbar? / Dokumentlieferung
Titel: Measurement Invariance of Test Anxiety Across Four School Subjects
VerfasserIn: Schneider, Rebecca
Sparfeldt, Jörn
Niepel, Christoph
Buch, Susanne R.
Rost, Detlef H.
Sprache: Englisch
Titel: European journal of psychological assessment : EJPA
Bandnummer: 38
Heft: 5
Seiten: 356-364
Verlag/Plattform: Hogrefe
Erscheinungsjahr: 2021
Freie Schlagwörter: test anxiety
worry
emotionality
measurement invariance
grades
self-concept
DDC-Sachgruppe: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: School-subject-specific test anxieties have been widely examined, but there is a lack of analyses of measurement invariance of test anxiety across subjects. In order to preclude a mixture of test anxiety construct differences across school subjects with actual test anxiety differences and to ensure meaningful comparisons of test anxiety across school subjects, we examined such measurement invariance. Two test anxiety factors (worry and emotionality) were inspected across four school subjects (mathematics, physics, German, and English) in a sample of secondary school students (N = 1,280). Strict measurement invariance was ascertained (i.e., comparable factor loadings, intercepts, and residual variances of the items of worry and emotionality factors across school subjects). The correlations of subject-specific test anxiety factors with subject-specific academic self-concepts and grades showed a convergent/divergent correlation pattern, thereby supporting criterion-related validity. The results of this study provide insights into the comparability of test anxiety assessments across school subjects.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1027/1015-5759/a000676
URL der Erstveröffentlichung: https://econtent.hogrefe.com/doi/full/10.1027/1015-5759/a000676
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-358213
hdl:20.500.11880/34275
http://dx.doi.org/10.22028/D291-35821
ISSN: 2151-2426
1015-5759
Datum des Eintrags: 9-Nov-2022
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Bildungswissenschaften
Professur: HW - Prof. Dr. Jörn Sparfeldt
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.