Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-35747
Volltext verfügbar? / Dokumentlieferung
Titel: Differential relevance of intelligence and motivation for grades and competence tests in mathematics
VerfasserIn: Lotz, Christin
Schneider, Rebecca
Sparfeldt, Jörn
Sprache: Englisch
Titel: Learning and individual differences : a multidisciplinary journal in education
Bandnummer: 65
Startseite: 30
Endseite: 40
Verlag/Plattform: Elsevier
Erscheinungsjahr: 2018
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: Past research suggested that cognitive and motivational variables are differentially relevant for educational success when relying on competence tests or grades as achievement indicators. This differential relevance has not yet been investigated by, for example, advanced statistical methods. Therefore, reparameterization and Wald-tests were applied to statistically compare the standardized path coefficients of intelligence, academic self-concept, and interest on a scholastic competence test and grades in mathematics in a sample of N = 245 high school students. Additionally, increments of each variable beyond the other variables were examined using Cholesky factoring. Results revealed that intelligence was the strongest predictor of the scholastic competence test results, whereas self-concept was the strongest predictor of grades. Intelligence explained unique variance in the competence test and grades, whereas self-concept exhibited a unique increment only for grades. The differential relevance of cognitive and motivational variables for different achievement indicators (competence tests or grades) is discussed.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1016/j.lindif.2018.03.005
URL der Erstveröffentlichung: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1041608018300487
Link zu diesem Datensatz: hdl:20.500.11880/32594
http://dx.doi.org/10.22028/D291-35747
ISSN: 1041-6080
Datum des Eintrags: 14-Mär-2022
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Bildungswissenschaften
Professur: HW - Prof. Dr. Jörn Sparfeldt
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.