Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-35172
Titel: How to Get Better: Taking Notes Mediates the Effect of a Video Tutorial on Number Series
VerfasserIn: Schneider, Benedikt
Sparfeldt, Jörn R.
Sprache: Englisch
Titel: Journal of Intelligence
Bandnummer: 9
Heft: 4
Verlag/Plattform: MDPI
Erscheinungsjahr: 2021
Freie Schlagwörter: number series
number sequences
video tutorial
notes
mediation
DDC-Sachgruppe: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: In recent studies, test-score increases have been shown in rule-based intelligence test tasks, such as number series, after watching a corresponding video tutorial. An open question remains regarding the mechanisms involved. Specifically, taking notes to describe the relations between numbers might be linked to test scores, and is hypothesized to mediate the effect of a number series video tutorial on number series test scores. Therefore, an experimental group (EG) watching a number series video tutorial (n = 58) was compared with a control group (CG) watching an irrelevant tutorial (n = 52) before working on number series items. Results revealed higher number series scores in the EG than the CG (d = .48), more items with provided notes in the EG than in the CG (d = .41), and substantial correlations between the number of items with notes and the number series sum scores in both groups (EG: r = .66; CG: r = .75). The effect of the video tutorial on the number series sum score was mediated by the number of items with notes (indirect effect = 3.41, SE = 1.74). Theoretical and practical implications as well as future research directions are discussed.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.3390/jintelligence9040055
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-351725
hdl:20.500.11880/32146
http://dx.doi.org/10.22028/D291-35172
ISSN: 2079-3200
Datum des Eintrags: 7-Jan-2022
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Bildungswissenschaften
Professur: HW - Prof. Dr. Jörn Sparfeldt
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
jintelligence-09-00055.pdf615,11 kBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons