Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-34759
Volltext verfügbar? / Dokumentlieferung
Titel: Mozart’s Italianate Response to Haydn’s Opus 33
VerfasserIn: Klauk, Stephanie
Kleinertz, Rainer
Sprache: Englisch
Titel: Music & letters
Bandnummer: 97
Heft: 4
Startseite: 575
Endseite: 621
Verlag/Plattform: Oxford University Press
Erscheinungsjahr: 2017
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: It has become a commonplace that the publication of Haydn’s string quartets Op. 33 prompted Mozart’s return to this genre in 1782. The latter’s Op. 10 quartets have been considered as attempts either to imitate or to contradict Haydn’s ‘models’. The present article, in contrast, focuses on the Italian influence on Mozart’s string quartets, from the ‘Lodi’ quartet K. 80 and the ‘Milanese’ series to his Haydn dedication set. In the context of a mostly unknown contemporary Italian repertory, several aspects of Mozart’s seemingly personal genre conception can now be related to Italian practice. Features of his early works are still extant in his ‘Viennese’ and ‘Haydn’ quartet series. In the latter, they coexist with the demonstrable influence of Haydn’s Op. 33. In comparison to Haydn, Mozart came from a different, probably Italianate tradition of quartet writing, to which he remained largely true.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1093/ml/gcw102
URL der Erstveröffentlichung: https://academic.oup.com/ml/article/97/4/575/3072292
Link zu diesem Datensatz: hdl:20.500.11880/31797
http://dx.doi.org/10.22028/D291-34759
ISSN: 1477-4631
0027-4224
Datum des Eintrags: 27-Sep-2021
Fakultät: P - Philosophische Fakultät
Fachrichtung: P - Musikwissenschaft
Professur: P - Prof. Dr. Rainer Kleinertz
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.