Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-32317
Title: Einfluss der Vitamin D Therapie auf die Lebersteifigkeit und die Aminotransferase-Aktivität bei Patienten mit chronischen Lebererkrankungen
Author(s): König, Anna
Language: German
Year of Publication: 2018
Place of publication: Homburg/Saar
SWD key words: Leberfibrose
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Doctoral Thesis
Abstract: Patients with chronic liver disease are more likely to develop vitamin D deficiency than the general population. Vitamin D deficiency has been associated with increased liver stiffness in early stages of the disease and with higher mortality in patients with advanced cirrhosis. Increase in liver stiffness has also been associated with unfavorable outcomes. Our aim now was to investigate the influence of vitamin D supplementation on liver stiffness and serum liver enzymes in patients with chronic liver disease. Patients and methods Patients were included if they suffered from chronic liver disease and if follow-up was completed for at least one year. Patients were subdivided in patients with vitamin D deficiency who received vitamin D supplements (Group 1: 20,000 IU 25OH-cholecalciferol per week), with vitamin D deficiency but without any supplements (Group 2), and patients with sufficient serum vitamin D concentrations without any additional supplementation (Group 3). Liver stiffness measurements (LSM) were obtained by transient elastography, and aminotransferase activities (ALT, AST) were recorded before the start of supplementation and after one year. LSM and aminotransferase levels were compared using Wilcoxon signedrank tests for related samples or t-tests, as appropriate. Results In total, we included 100 patients in groups 1 and 2. However, reflecting the generally low vitamin D levels in patients with chronic liver disease, we were only able to identify 33 patients that fulfilled the inclusion criteria for group 3. Patients who received vitamin D supplements showed a significant increase in serum vitamin D concentrations (10.60 ± 5.24 ng/ml vs. 33.01 ± 14.88 ng/ml, p<0.001). Interestingly, patients with deficiency who received vitamin D showed a significant (p<0.05) decrease in mean liver stiffness from 13.42 ± 15.99 kPa to 9.68 ± 7.83 kPa, whereas in groups 2 and 3 no significant changes were detected. Aminotransferase activities improved in group 1 (ALT: 66.08 ± 73.35 U/l vs. 54.05 ± 58.51 U/L, p<0.05;) and in group 2 (ALT: 67.08 ± 80.89 vs. 49.14 ± 49.65 U/L, p<0.01;), and the levels remained unchanged in group 3. To exclude the influence of HCV treatment, we analysed HCV and non-HCV patients separately. As expected patients on antiviral therapy showed a significant improvement of ALT activities in groups 1 and 2, however no differences in LSM changes could be detected between patients on and off treatment. Conclusions In this analysis we found evidence for positive effects of vitamin D supplements on liver stiffness - but not surrogate markers of hepatic inflammation - across patients with chronic liver disease. Whether the decrease in liver stiffness is an independent favourable factor for disease outcome has to be evaluated in a prospective cohort study.
Die Leberfibrose stellt die gemeinsame Endstrecke aller chronischen Lebererkrankungen dar. Viele der betroffen Patienten weisen im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung einen Vitamin D-Mangel auf. Der Mangel wurde sowohl mit einer erhöhten Lebersteifigkeit bereits in früheren Erkrankungsstadien als auch mit einer erhöhten Mortalitätsrate bei Patienten mit einer fortgeschrittenen Zirrhose assoziiert. Diese Arbeit beschäftigt sich vor allem mit der Rolle des Vitamin D als wichtigem Faktor bei der Fibroseprogression und der Therapie. Wir untersuchten den Einfluss einer Vitamin D-Supplementierung auf die Lebersteifigkeit, gemessen mittels Transienter Elastographie, und auf die Leberenzyme bei Patienten mit chronischen Lebererkrankungen. Unsere Analyse zeigte bei Patienten mit Mangel eine, im Gegensatz zu Vergleichsgruppen, signifikante Abnahme der mittleren Lebersteifigkeit von 13,4 ± 16,0 kPa auf 9,7 ± 7,8 kPa (p <0,05) unter einer Vitamin D-Supplementierung Ob die Abnahme der Lebersteifigkeit ein unabhängiger Faktor für den Krankheitsverlauf ist, muss in einer prospektiven Kohortenstudie evaluiert werden. Ein spezifischer Einfluss auf die Transaminasen konnte jedoch nicht nachgewiesen werden. Diese wiesen in mehreren Gruppen eine signifikante Veränderung auf, wobei wir den Einfluss einer Hepatitis C Behandlung als Störfaktor für möglich erachten.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-323175
hdl:20.500.11880/29713
http://dx.doi.org/10.22028/D291-32317
Advisor: Grünhage, Frank
Date of oral examination: 12-Dec-2019
Date of registration: 23-Sep-2020
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Innere Medizin
Professorship: M - Prof. Dr. Frank Lammert
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