Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-30000
Volltext verfügbar? / Dokumentlieferung
Titel: Emotional text design in multimedia learning: A mixed-methods study using eye tracking
VerfasserIn: Stark, Lisa
Brünken, Roland
Park, Babette
Sprache: Englisch
Titel: Computers & education : an international journal
Bandnummer: 120
Startseite: 185
Endseite: 196
Verlag/Plattform: Elsevier
Erscheinungsjahr: 2018
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: The present study investigated an extension of the emotional design hypothesis in multimedia learning for textual parts of multimedia instruction. In an one-factorial experimental mixed-methods design with three groups, participants learned with multimedia instruction incorporating a positive or negative emotional text design or the original learning text. Both the positive and negative emotional text design led to better learning outcomes compared with the control group. Further, the emotional text design facilitated elaboration processes but suppressed metacognitive processes during learning. Learners’ emotional state was not affected by a positive emotional text design, but participants in the group with the negative emotional text design showed a worse emotional state after learning. Qualitative data showed that even though both emotional text designs facilitated learning, cognitive mechanisms for these effects differed between the groups. Results of the present study support the extension of the emotional design hypotheses with regard to textual parts of learning environments.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1016/j.compedu.2018.02.003
URL der Erstveröffentlichung: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131518300368
Link zu diesem Datensatz: hdl:20.500.11880/28488
http://dx.doi.org/10.22028/D291-30000
ISSN: 0360-1315
1873-782X
Datum des Eintrags: 14-Dez-2019
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Bildungswissenschaften
Professur: HW - Jun.-Prof. Dr. Babette Park
HW - Prof. Dr. Roland Brünken
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.