Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-26935
Title: Cognitive load measurement while learning with multimedia
Author(s): Korbach, Andreas
Language: English
Year of Publication: 2017
SWD key words: Multimedia
Pädagogische Psychologie
Intervention
Kognitive Psychologie
Free key words: Cognitive Load Theory
Measurement
Eye Tracking
Index of Cognitive Activity
Seductive Details
Mental Animation
DDC notations: 150 Psychology
Publikation type: Doctoral Thesis
Abstract: Based on the main assumptions of Cognitive Load Theory four empirical studies were conducted to measure cognitive load while learning with multimedia. The used subjective and objective methods for measuring cognitive load were compared concerning validity and reliability. Moreover, moderating effects of learner characteristics on learning processes and resulting cognitive load were considered. As a subjective measure, a cognitive load rating scale was used and as objective measures eye-movements, dual-task performance and the Index of Cognitive Activity (ICA) were analyzed. The variation of seductive details (with vs. without) or mental animation tasks (with vs. without) were used to systematically vary different aspects of cognitive load. The results show a significant impact of learner characteristics and that specifically eye-movements and dual-task performance are valid and reliable methods for measuring cognitive load while learning with multimedia.
Basierend auf den Annahmen der Cognitive Load Theory wurden vier empirische Studien zur Messung kognitiver Belastung beim Lernen mit Multimedia durchgeführt. Dabei wurden subjektive und objektive Messmethoden verwendet und im Hinblick auf ihre Validität und Reliabilität verglichen. Darüber hinaus wurde der moderierende Einfluss von Lernereigenschaften auf den Lernprozess und die damit verbundene kognitive Belastung näher betrachtet. Als subjektive Methode wurde eine Skala zur Selbsteinschätzung der kognitiven Belastung verwendet und aus dem Bereich der objektiven Methoden wurde das Blickverhalten, die Leistung in einer Zweitaufgabe und der Index of Cognitive Activity (ICA) analysiert. Verschiedene Facetten kognitiver Belastung wurden durch die Variation von Seductive Details (mit vs. ohne) oder mentale Animationsaufgaben (mit vs. ohne) systematisch variiert. Die Ergebnisse zeigen, neben einer großen Bedeutung der Lernereigenschaften, dass besonders die Leistung in der Zweitaufgabe und die Analyse des Blickverhaltens präzise und zuverlässige Aussagen über die beim Lernen entstehende kognitive Belastung ermöglichen.
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-ds-269352
hdl:20.500.11880/26904
http://dx.doi.org/10.22028/D291-26935
Advisor: Park, Babette
Date of oral examination: 3-Nov-2017
Date of registration: 13-Dec-2017
Third-party funds sponsorship: Bundesministerium für Bildung und Forschung
Sponsorship ID: 01PL12057
Faculty: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Department: HW - Bildungswissenschaften
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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